Ugrás a tartalomhoz
" Mi vagyunk Soros ellenzéke”
#ez történik
#Orbán Viktor
#belföld
#bevándorlás
#Soros György
#külföld
#fehér férfi
#demográfia
#sport
#Brüsszel
#vélemény
#tudomány
#terrorizmus
#egyetemimetoo

Klímavédelmi akcióterv: 2022-re Budapest lehet Európa egyik legzöldebb fővárosa

Békési Marcell

2020.02.17. 21:15

Orbán Viktor másodszorra is megerősítette: 2022-től már csak elektromos buszok kapnak forgalmi engedélyt. Mennyire számít ez progresszívnak a világban? És mennyit segít egyáltalán a helyzeten?

Orbán Viktor a tegnapi évértékelőjén másodszorra is bejelentette – januári nemzetközi sajtótájékoztatója után ismét –, hogy

2022-től már csak olyan buszok állhatnak forgalomba, melyek elektromos meghajtásúak.

Hogy ez egész pontosan mit jelent – vajon az egész flotta le lesz addigra cserélve, vagy abban az évben már csak ilyen buszok kapnak forgalmi engedélyt –, egyelőre nem tudjuk, de az biztos, hogy ezt a meghirdetett programot az Egyesült Királyságban például csak 2037-re tervezik bevezetni.

Az tehát biztos, hogy világviszonylatban is progresszívnak számít a magyar kormány terve.

Mennyit segít ez a helyzeten?

Országonként eltérően, de mindenképp a közlekedés számít az egyik legnagyobb szén-dioxid- és károsanyag-kibocsátónak, az Egyesült Államokban például az összes kibocsátás negyedéért felel, 2017-ben megelőzte az energiatermelést is. Világviszonylatban azért kevesebbet járkálnak az emberek 9 hengeres autókkal és repülnek belföldön, úgyhogy az arány inkább csak 15 százalék körüli, de még így is elég jelentős.

A buszok pedig, bár személyre vetítve jóval kisebb környezeti lábnyomot hagynak, mint az autók – nagyjából negyedannyi üzemanyagba kerül egy ember szállítása –, mégis jelentős részét termelik ennek a szektornak.

A buszok egyes európai városokban akár a teljes kibocsátás 40 százalékát adják,

hiszen a legtöbb metropoliszban jóval több ember jár tömegközlekedéssel, mint saját autóval.

Éppen emiatt kormányzati szinten itt a legkönnyebb csökkenteni a kibocsátást.

Ennek persze csak akkor van értelme, hogyha az elektromos buszokba szállított áramot nem szén égetésével termelik, mert akkor kb. ugyanott tartunk, legfeljebb nem a városi levegő bánja (Puzsér fellélegezhet), de a szén-dioxid ugyanúgy megtermelődik.

Szerencsére a terv legambiciózusabb pontja pont ez, 2030-ra 90 százalékban karbonsemleges lenne az energiatermelés.

Orbán: Magyarország 2050-re teljesen klímasemleges lehet

A kormány politikájában eddig is hangsúlyos szerepet kapott a környezetvédelem, de Orbán Viktor országértékelőjében kifejtette, hogy az ország klímavédelmi stratégiája innentől elsődleges fontosságúvá válik. A miniszterelnök a sajtótájékoztatóját egy helyzetelemzéssel kezdte, amiben megjegyezte: Magyarország az Európai Unió éllovasai közé tartozik, olyan országokat előz meg a klímavédelemben, mint Hollandia, Ausztria vagy Németország.

Mennyire progresszív?

Röviden: eléggé.

Hosszabban: 2019-ben a világ menetrend szerint közlekedő buszainak közel 4-5 százaléka volt elektromos, ami sokkal jobb aránynak tűnik mint valójában, ugyanis a

mintegy 421 ezer busz 99 százaléka Kínában üzemel.

A kínaiak az olimpia évében kezdtek átállni az elektromos buszokra, és ahogy az az országra jellemző: ha egyszer valamibe belekezdenek, azt rendesen csinálják. 2019-ben az összes buszuk 17 százaléka már elektromos volt, és tekintve, hogy a világ lakosságának ötödéről beszélünk, ez jelentős arány.

Európában országokat nézve Hollandia vezet: itt egyes városokban már a kétszázat is meghaladja az elektromos buszok száma – ami tekintve, hogy Kínában átlag 5-6 ezer üzemel városonként, nem nagy szám, de mondjuk több a BKV jelenlegi nagyjából húsz várbuszánál.

Városok közül Hamburg vezet: itt elméletileg 2020-tól már csak elektromos buszok üzemelhetnek. Mivel ezt a programot 2018-ban hirdették meg, két év alatt sikerült átállniuk, tehát itthon sem lehetetlen a terv.

Eladások számában már jobban tükröződik az elektromos-forradalom: 2019-ben már minden ötödik értékesített busz elektromos volt.

Mindenesetre amennyiben az igencsak ambiciózus tervet sikerült végrehajtani, azzal Budapest válhat az egyik legzöldebb európai fővárossá, klímavészhelyzet nélkül.

 

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

OLVASTAD MÁR?

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
Vissza az oldal tetejére