Ugrás a tartalomhoz
" Mi vagyunk Soros ellenzéke”
#ez történik
#Orbán Viktor
#belföld
#bevándorlás
#Soros György
#külföld
#fehér férfi
#demográfia
#sport
#Brüsszel
#vélemény
#tudomány
#terrorizmus
#egyetemimetoo

Klímavédelmi akcióterv: 2022-re Budapest lehet Európa egyik legzöldebb fővárosa

Békési Marcell

2020.02.17. 21:15

Orbán Viktor másodszorra is megerősítette: 2022-től már csak elektromos buszok kapnak forgalmi engedélyt. Mennyire számít ez progresszívnak a világban? És mennyit segít egyáltalán a helyzeten?

Orbán Viktor a tegnapi évértékelőjén másodszorra is bejelentette – januári nemzetközi sajtótájékoztatója után ismét –, hogy

2022-től már csak olyan buszok állhatnak forgalomba, melyek elektromos meghajtásúak.

Hogy ez egész pontosan mit jelent – vajon az egész flotta le lesz addigra cserélve, vagy abban az évben már csak ilyen buszok kapnak forgalmi engedélyt –, egyelőre nem tudjuk, de az biztos, hogy ezt a meghirdetett programot az Egyesült Királyságban például csak 2037-re tervezik bevezetni.

Az tehát biztos, hogy világviszonylatban is progresszívnak számít a magyar kormány terve.

Mennyit segít ez a helyzeten?

Országonként eltérően, de mindenképp a közlekedés számít az egyik legnagyobb szén-dioxid- és károsanyag-kibocsátónak, az Egyesült Államokban például az összes kibocsátás negyedéért felel, 2017-ben megelőzte az energiatermelést is. Világviszonylatban azért kevesebbet járkálnak az emberek 9 hengeres autókkal és repülnek belföldön, úgyhogy az arány inkább csak 15 százalék körüli, de még így is elég jelentős.

A buszok pedig, bár személyre vetítve jóval kisebb környezeti lábnyomot hagynak, mint az autók – nagyjából negyedannyi üzemanyagba kerül egy ember szállítása –, mégis jelentős részét termelik ennek a szektornak.

A buszok egyes európai városokban akár a teljes kibocsátás 40 százalékát adják,

hiszen a legtöbb metropoliszban jóval több ember jár tömegközlekedéssel, mint saját autóval.

Éppen emiatt kormányzati szinten itt a legkönnyebb csökkenteni a kibocsátást.

Ennek persze csak akkor van értelme, hogyha az elektromos buszokba szállított áramot nem szén égetésével termelik, mert akkor kb. ugyanott tartunk, legfeljebb nem a városi levegő bánja (Puzsér fellélegezhet), de a szén-dioxid ugyanúgy megtermelődik.

Szerencsére a terv legambiciózusabb pontja pont ez, 2030-ra 90 százalékban karbonsemleges lenne az energiatermelés.

Orbán: Magyarország 2050-re teljesen klímasemleges lehet

A kormány politikájában eddig is hangsúlyos szerepet kapott a környezetvédelem, de Orbán Viktor országértékelőjében kifejtette, hogy az ország klímavédelmi stratégiája innentől elsődleges fontosságúvá válik. A miniszterelnök a sajtótájékoztatóját egy helyzetelemzéssel kezdte, amiben megjegyezte: Magyarország az Európai Unió éllovasai közé tartozik, olyan országokat előz meg a klímavédelemben, mint Hollandia, Ausztria vagy Németország.

Mennyire progresszív?

Röviden: eléggé.

Hosszabban: 2019-ben a világ menetrend szerint közlekedő buszainak közel 4-5 százaléka volt elektromos, ami sokkal jobb aránynak tűnik mint valójában, ugyanis a

mintegy 421 ezer busz 99 százaléka Kínában üzemel.

A kínaiak az olimpia évében kezdtek átállni az elektromos buszokra, és ahogy az az országra jellemző: ha egyszer valamibe belekezdenek, azt rendesen csinálják. 2019-ben az összes buszuk 17 százaléka már elektromos volt, és tekintve, hogy a világ lakosságának ötödéről beszélünk, ez jelentős arány.

Európában országokat nézve Hollandia vezet: itt egyes városokban már a kétszázat is meghaladja az elektromos buszok száma – ami tekintve, hogy Kínában átlag 5-6 ezer üzemel városonként, nem nagy szám, de mondjuk több a BKV jelenlegi nagyjából húsz várbuszánál.

Városok közül Hamburg vezet: itt elméletileg 2020-tól már csak elektromos buszok üzemelhetnek. Mivel ezt a programot 2018-ban hirdették meg, két év alatt sikerült átállniuk, tehát itthon sem lehetetlen a terv.

Eladások számában már jobban tükröződik az elektromos-forradalom: 2019-ben már minden ötödik értékesített busz elektromos volt.

Mindenesetre amennyiben az igencsak ambiciózus tervet sikerült végrehajtani, azzal Budapest válhat az egyik legzöldebb európai fővárossá, klímavészhelyzet nélkül.

 

OLVASTAD MÁR?

Dömötör Csaba: csak most jön a neheze!

Dömötör Csaba: csak most jön a neheze!

A koronavírus-járvány neheze csak most jön, amikor a csoportos megbetegedések szakaszát minden bizonnyal felváltják a tömeges megbetegedéseké – mondta a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára a Kossuth Rádió Vasárnapi Újság című műsorában.

Telefonon zaklatja az embereket Jakab Péter

Telefonon zaklatja az embereket Jakab Péter

Telefonos hívásokban magyarázkodik a Jobbik, mert nem szavazták meg a veszélyhelyzeti intézkedések meghosszabbítását – tudta meg a HírTv.

Hátráltatta a védekezést az EU járványügyi hivatalának hibás helyzetértékelése

Hátráltatta a védekezést az EU járványügyi hivatalának hibás helyzetértékelése

Másfél hónapig nem kezelte kellő komolysággal a koronavírus-járvány potenciális veszélyeit az Európai Betegségmegelőzési és Járványvédelmi Központ (ECDC), derítette ki a V4NA az EU-s intézmény kockázati jelentései alapján. Az ECDC a vírusfertőzés kockázatát még az első európai haláleset napján is „mérsékeltnek” nevezte az Európai Unió és az Egyesült Királyság lakossága számára.

A magyar lakosság közel 20 százalékát veszélyezteti a koronavírus

A koronavírus-járvány szempontjából különösen veszélyeztetettek az idősebb, 65 éves vagy annál idősebb korosztályba tartozók, akik a lakosság 19,3 százalékát képviselik Magyarországon – hívja fel a figyelmet a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) honlapján.

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
A 888.hu a kényelmesebb böngészés érdekében cookie-kat használ. Részletes leírás ELFOGADOM
Vissza az oldal tetejére