Magyar kutatók felfedezése segíthet legyõzni a szuperbaktériumokat

Kékes Viki

2017.03.06. 12:30

Ez azért nagyon fontos, mert az antibiotikum-rezisztencia korunk egyik legsúlyosabb egészségügyi problémája.

Segíthet az antibiotikumokkal szemben rezisztens szuperbaktériumok elleni küzdelemben a magyar és amerikai kutatók új, közös felfedezése, amelyről az amerikai tudományos akadémia lapjában számoltak be – közölte a Magyar Tudományos Akadémia az MTI-vel.

Az élőlények számára létfontosságú a genetikai állomány (genom) épségének fenntartása, ezért a DNS-ben folyamatosan bekövetkező hibák kijavítására hatékony és precízen szabályozott javítómechanizmusok alakultak ki. Az elkerülhetetlen DNS-károsodások létfontosságú javítása azonban gyakran a kiinduló hibás állapotnál is veszélyesebb köztes termékeken keresztül zajlik. Az ilyen DNS-szerkezetek félresikerült feldolgozása az eredeti hibánál is súlyosabb bajt, például rákos átalakulást okozhat.

A javítás helyes irányba terelésének, azaz "minőség-ellenőrzésének" mechanizmusai jórészt ismeretlenek a tudósok előtt. A Kovács Mihály által vezetett ELTE-MTA Lendület Motorenzimológiai Kutatócsoport tagjai most egy új, a különböző DNS-szerkezetek eltérő feldolgozásán alapuló minőség-ellenőrző folyamat felderítését publikálták.

Harami Gábor, Gyimesi Máté, Ferencziová Veronika és a Motorenzimológiai Kutatócsoport további munkatársai, valamint amerikai együttműködő kollégáik az úgynevezett DNS-helikázok összetett mozgási mintázatait fedezték fel, és kimutatták, hogy azok kulcsfontosságúak a nem megfelelő helyeken meginduló hibajavítás megakadályozásában, és ezáltal a káros génátrendeződések elkerülésében.

Munkájuk közben Harami Gábor és kutatócsoportbeli társai új baktériumellenes célpontot is felfedeztek, egy olyan fehérjekomplexet – valamint az azt létrehozó molekulát –, amely a baktériumok genetikai állományának javítását végzi. Mivel ez a komplex minden baktériumban nagyon hasonló szerkezetű, ezért az olyan új hatóanyagok, amelyek ezt támadják, új mechanizmusú antibiotikumok ígéretes kiindulópontjául szolgálhatnak.

Az ilyen új hatóanyagok előnye lehet, hogy mivel egyszerre gátolnak egy egész kölcsönhatási hálózatot, velük szemben a baktériumok a hagyományos (egy célpontos) szerekhez képest sokkal nehezebben tudnának rezisztenciát kialakítani. Ez a lehetséges új gyógyszercélpont az emberből teljesen hiányzik, így a gátló hatóanyagok jó eséllyel nem okoznak majd nemkívánatos mellékhatásokat – áll a közleményben, amely kiemeli: az antibiotikum-rezisztencia korunk egyik legsúlyosabb egészségügyi problémája.

KOMMENTEK BETÖLTÉSE

A gendersemleges játékok ötlete megdőlni látszik

Habár sokan megszüntetnék a lányoknak és a fiúknak készült játékokat, melyeket nemsemleges játékokkal helyettesítenének, kiderült, a természet ezt másképp gondolja.

Zelenszkij pártja nyerte az ukrán választásokat

Soha nem szavaztak még ilyen kevesen ukrán parlamenti választásokon.

Németországban a Zöldek szavazói utaznak a legtöbbet repülővel

Úgy látszik, hogy a környezetvédelem és a kényelem közül inkább utóbbit választják a zöldpárti szavazók.

Salvini: Olaszország nem az EU menekülttábora

Franciaország és Németország nem diktálhatja az európai migrációs politikát – szögezte le Matteo Salvini olasz belügyminiszter a francia kollegájának, Cristophe Castanernek írt levelében, és azt is megüzente vasárnap a közösségi médiában, hogy Olaszország nem lesz Brüsszel, Párizs és Berlin menekülttábora.

Ez itt maga a pokol: tűzvész pusztít Portugáliában

Erdőtüzek pusztítanak Portugália középső részén; a rendőrség vizsgálatot indított, mert gyanúsnak találja a tűzvész keletkezésének körülményeit.

Aranyérmet szereztek a magyar diákok a Nemzetközi Biológia Diákolimpián

Mind a négy magyar induló aranyérmet szerzett a 30. Nemzetközi Biológia Diákolimpián (IBO – International Biology Olympiad) Szegeden.

Trump: London utcái nem lesznek biztonságosak, amíg Khan a vezető

Az amerikai elnök már sokadjára fogalmaz meg kritikát London „ostoba és inkompetens” polgármesterével szemben.

Reménykeltőek az Európai Bizottság új elnökének kijelentései

Hidvéghi Balázs, a Fidesz-KDNP európai parlamenti képviselője szerint reménykeltőek Ursula von der Leyennek, az Európai Bizottság új elnökének kijelentései.