Ugrás a tartalomhoz
" Mi vagyunk Soros ellenzéke”
#ez történik
#Orbán Viktor
#belföld
#bevándorlás
#Soros György
#külföld
#fehér férfi
#demográfia
#sport
#Brüsszel
#vélemény
#tudomány
#terrorizmus
#egyetemimetoo

Megint egy óriásit hazudott a HVG, ezúttal a kisvasutat vették célba

Zelenka Dóra

2019.07.10. 13:00

Ismét alkotott a fake news gyár.

Noha a HVG munkatársai már nagyon szeretnének Bicskétől Lovasberényig utazni a Vál-völgyi kisvasút vonatain, erre még jó ideig várniuk kell. Szemben ugyanis azzal, amit a HVG a 2019. július 9-én megjelent „Újabb milliárdos kisvasút-fejlesztésekre készül az Orbán-kormány” című cikkében sugalmaz, nincs a kormány előtt olyan előterjesztés, amely a Vál-völgyi kisvasút bármilyen irányú meghosszabbítását kezdeményezné, illetve erre bármilyen forrás biztosítását javasolná.

A cikk azt látszatot kelti, hogy a Vál-völgyi kisvasút meghosszabbítása Bicskéig ebből a csomagból a következő két évben megvalósulna. Az előterjesztés alapján a 2. ütemben 18 kisvasút felújításához és tervezéséhez biztosítanának forrásokat, de ezek között nem szerepel a Vál-völgyi kisvasút!

Ezt természetesen a HVG is tudja, hiszen állítása szerint megszerezte a kormány-előterjesztést, amiből egyértelmű, hogy az előterjesztésben szereplő 14 milliárd forintból a Vál-völgyi kisvasút egyetlen forintot sem kap.

A kormány alapvető célja az értékeink megőrzése, ezért hagyta jóvá 2017-ben az I. ütemet, és ezért folytatja a II. ütemmel most. Több kisvasút az elmúlt években rendkívüli módon elhasználódott, a balesetveszély miatt a felújításuk sürgető, mert állapotuk miatt több vonalszakasz is bezárásközeli állapotba került.

A még el nem fogadott előterjesztés tervezete a kisvasút-felújítási program második üteméről szól, mely olyan hazai turisztikai célú kisvasutak fejlesztésére biztosít forrást, melyek a két évvel ezelőtti első ütemből kimaradtak, és esetükben pályafelújítás vagy épp gördülőállomány fejlesztése vált szükségessé.

A kormány célja valamennyi hazai kisvasút fennmaradásának, működésének biztosítása, mivel e kisvasutakon évente mintegy 1,5 millió utas utazik, akiknek biztonságos utazását a kormány kiemelten fontosnak tartja, szemben elődeivel, akik 2002 és 2010 között 200 km hosszú kisvasutat szüntettek meg. A kisvasutak megőrzése ipari és kulturális örökségvédelmi, környezetvédelmi és vidékfejlesztési szempontból is kiemelt jelentőséggel bír nemcsak hazánkban, hanem például a szomszédos Ausztriában, Szlovákiában vagy Romániában is.

A kisvasutak fejlesztése sokak örömére kormányokon átívelő prioritás. 2002 és 2010 között valósult meg a hortobágyi kisvasút teljes egészének, a Mátravasút Lajosháza és Szalajkaháza közti vonalának a megépítése, illetve a Balatonfenyves és Somogyszentpál közti szakasz teljes felújítása. Ebben az időszakban is volt több példa a kisvasútfejlesztéshez uniós források felhasználására, például a hortobágyi kisvasút építése, vagy a lillafüredi hibrid hajtású mozdony megépítése során.

A kormány-előterjesztés alapvető célja, hogy azon kisvasutak felújítására is sor kerüljön, amelyekre a kormány 2017-ben nem tudott forrást biztosítani. Ennek keretében a kormány céljai között szerepel a 2002-ben bezárt Balatonfenyves-Csiszta, illetve a 2009-ben bezárt Nyíregyháza-Sóstó szakasz ismételt üzembe helyezése is.

Salgótarjánból egy kisvasutat is magában foglaló komplex fejlesztési javaslat érkezett, amelynek megvalósítása még nem eldöntött. Észszerűségéről, megalapozottságáról a megvalósíthatósági tanulmány alapján lehet döntést hozni, ennek előkészítését tartalmazza az előterjesztés. Talán nem vitatott, hogy Salgótarján térségére erősen ráfér a térség komplex fejlesztése.

Magyarország nem egyedüli a kisvasutak fejlesztésében. Az elmúlt bő évtizedben a szomszédos Ausztriában is komoly fejlesztéseket hajtottak végre az ottani kisvasutakon.

A két leglátványosabb ilyen fejlesztése az alsó-ausztriai Mariazellerbahn, illetve a Salzburg tartományban található Pinzgauer Lokalbahn fejlesztése, amelyek mellett további kisebb fejlesztések is megvalósultak. Az elmúlt években egyedül a Mariazellerbahnra 117 millió euró (38 milliárd forint) forrás jutott, míg a Pinzgauer Lokalbahnra 2006 és 2014 között 63,5 millió eurót (20 milliárd forintot) költöttek. Összehasonlításul: a kormány 2017 óta Magyarország szinte összes kisvasútjának felújítására és fejlesztésére három évre elosztva 14 milliárd forintot hagyott jóvá.

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

OLVASTAD MÁR?

„Több kihívás éri Európát, de Magyarország nem hagyja magát”

„Több kihívás éri Európát, de Magyarország nem hagyja magát”

Orbán Viktor miniszterelnök, a Kereszténydemokrata Internacionálé (CDI) alelnöke szombaton videókonferencia keretében részt vett a jobboldali világszervezet Panamavárosban zajló vezetőségi ülésén – tájékoztatta az MTI-t Havasi Bertalan, a miniszterelnök sajtófőnöke.

Sokan eltűntek egy földcsuszamlás után az olaszországi Ischia szigetén

Sokan eltűntek egy földcsuszamlás után az olaszországi Ischia szigetén

Tizenhárom ember eltűnését jelentették szombaton kora reggel a heves esőzések okozta földcsuszamlás után, mely a nápolyi partok közelében, Ischia szigetén történt.

Novák Katalin: A szükséget szenvedők mindig számíthatnak a magyarokra

Novák Katalin: A szükséget szenvedők mindig számíthatnak a magyarokra

„A szükséget szenvedők mindig számíthatnak a magyarokra, ezért jöttem ma Kijevbe és ezért támogatjuk a Gabona Ukrajnából elnevezésű kezdeményezést is” – mondta el Novák Katalin köztársasági elnök szombaton Kijevben, ahová Voldomir Zelenszkij ukrán elnök meghívására érkezett.

A 888 megmondja a tutit: Franciaország – Dánia

A 888 megmondja a tutit: Franciaország – Dánia

Ahogy mondani szokták: az élet a legnagyobb rendező. Ki gondolta volna, hogy eljön az az idő, hogy nem nyáron, hőségben, sörsátrak árnyékában, hanem ősszel/télen forralt bort szürcsölve kell végig izgulnunk egy labdarúgó-világbajnokságot? De azzal, hogy Katar nyerte a 2022-es vb rendezési jogát, ezt is megtapasztalhatjuk. A 888.hu is kiveszi a részét a szurkolásból, a torna ideje alatt minden nap egy slágermeccs győztesét tippeljük meg párokba osztva, nem feltétlenül futballszakmai szempontok alapján. A mai meccs: Franciaország – Dánia.

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
Vissza az oldal tetejére