Ugrás a tartalomhoz
" Mi vagyunk Soros ellenzéke”
#ez történik
#Orbán Viktor
#belföld
#bevándorlás
#Soros György
#külföld
#fehér férfi
#demográfia
#sport
#Brüsszel
#vélemény
#tudomány
#terrorizmus
#egyetemimetoo

Hetvenéves a legendás "Kacsa"

Nagy Gábor

2018.10.05. 12:20

1948. október 7-én mutatták be a Párizsi Autószalonon a legendás Citroent, a "Kacsát". Az MTVA az évforduló alkalmából összeszedte az érdekességeket.

Az elmúlt szűk egy évszázadban a francia Citroen többször került nehéz helyzetbe, a két világháború között például a gumigyártó Michelin mentette meg azzal, hogy többségi tulajdont szerzett az autógyárban. Az „új vezetőség” úgy döntött, hogy kifejlesztenek egy igazán fapados „tömegautót”, amely 50 kilométer per órával tud közlekedni, négy embert képes szállítani, a fogyasztása pedig nem lehet több három liternél száz kilométeren.

A TPV (nagyon kicsi autó, ez az autó kódneve) előállítását 1936-tól a Michelintől érkezett Pierre-Jules Boulanger, a Citroen alelnöke felügyelte. A formatervezéssel a versenyautó-konstruktőr André Lefebre-t bízta meg, ő maga pedig még az alkatrészeket is személyesen méricskélte, hogy a súly növelése nélkül tudják fokozni a jármű erejét. A végeredmény egy 370 kilós, kéthengeres, két lóerős, olcsón üzemeltethető, igencsak fapados kis autó lett, amiből 1939 közepére már 250-et gyártottak.

Csakhogy jött a második világháború, és a Citroen-Michelin terve dugába dőlt. Boulanger nem állt át be a nácik mögé, a Citroen-gyárban munkalassítást rendelt el, a TPV elkészült példányait pedig a nácik elől elrejtették, elásták vagy megsemmisítették.

Az eredeti sorozatból mindössze öt darab maradt meg.

A háború után ismét elővették az olcsó népautó terveit, újratervezték azokat, a kis Citroen kapott egy új, olasz fejlesztésű motort is, amely – amellett, hogy korszerűbb volt az előzőnél – izmosabbá is tette a járművet. A karosszériát szintén egy olaszra, Flaminio Bertoni irodájára bízták, és 1948-ra meg is született a Kacsa, vagyis a Citroen 2CV.

A Párizsi Autószalonon a „szakmát” nem nagyon nyűgözte le. „Konzervnyitót is adnak hozzá?” – kérdezték többen, látván a Kacsa „meghökkentő formáját”. A vásárlók azonban másként gondolták, s azonnal hatalmas lett a kis Citroen iránti kereslet. A 2CV rövid idő alatt a Citroen sikerterméke lett, három, öt évet is várni kellett rá, a használt autók az újaknál is drágábban cseréltek gazdát.

A francia gyár igyekezett kielégíteni az igényeket, 1949-ben 876, 1950-ben már 6196 darabot gyártottak, 1952-ben a termelést 21 ezerre növelték, és már exportálták is.

A Kacsát (folyamatos fejlesztések mellett) 42 évig gyártották. Franciaországban 1988. február 25-én gördült le az utolsó (egy szürke Spécial modell) a futószalagról, a gyártás két évvel később, 1990. július 27-én a portugáliai Mangualde üzemében, egy különleges Charleston modellel fejeződött be végleg.

A szögegyszerű Citroen 2 CV más modelleknek is alapul szolgált és szerte a világon a francia autógyártás szimbóluma lett. Összességében 3 867 932 darab, a különböző variánsokat is figyelembe véve 8 830 679 darab készült belőle, s túlélte nagy vetélytársait, a Volkswagen Bogarat és a brit Minit is.

A Kacsa a populáris kultúrának is része lett: a népszerű Csendőr-filmekben Lütyő felügyelő (Louis de Funes) és apácák keveredtek vele kalandokba.

Az 1981-es Szigorúan bizalmas című kalandfilmben maga James Bond (Roger Moore) is száguldozott vele, és bár a kis sárga autót a hegyi üldözés során leamortizálta, megmenekült.

1970-ben a Párizs-Kabul közti 16 500 km-es távolságot 1300 ifjú autós és 500 2CV tette meg. A 2013-as Bamako-ralin Rácz László másodszor vágott neki a futamnak egy Kacsával, ő ezt nyilatkozta:

Nem félek semmitől, egyébként is, ha valami baj van, nyolc ember megemeli az autót és már kint is vagyunk a dűnéből”.

OLVASTAD MÁR?

KOMMENTEK BETÖLTÉSE

Csak idén több mint hétezer illegális határátkelést akadályoztak meg a boszniai hatóságok

Az idei esztendőben már több mint hétezer migránst akadályoztak meg a boszniai hatóságok abban, hogy illegálisan belépjen az országba – közölte Zoran Galic, a boszniai határőrség parancsnoka a Nezavisne Novine című napilappal.

Megbukott az érettségin egy angol diáklány, mert azt írta a vizsgán, hogy a muszlim „halal” vágás undorító

Megbukott az érettségin egy angol diáklány, mert azt írta a vizsgán, hogy a muszlim „halal” vágás undorító

A dolgozatot javító tanár szerint a lány obszcén, rasszista és iszlamofób gondolatokat vetett papírra.

Felgyújtották az FPÖ irodáját Sankt Pöltenben, az egyik elkövető migráns volt

Felgyújtották az FPÖ irodáját Sankt Pöltenben, az egyik elkövető migráns volt

Az eset még múlt hétfőn történt, de csak most hoztak nyilvánosságra részleteket róla.

Szükségszállást nyitottak a Soroksári úti tűzeset rászorulóinak

Ferencváros önkormányzata szükségszállást nyitott a kerület polgármesteri hivatalában azok számára, akik a Soroksári úti tűz miatt nem tudják megoldani lakhatásukat.

Szegény „menekültek”: a németek megvonnák a menekültstátuszt azoktól a migránsoktól, akik hazamennek nyaralni

Egyre több migráns megy haza nyaralni oda, ahonnan elvileg el kellett menekülnie. Akkor, hogy is van ez?

Nincs szükség az UEFA kampányaira a sportszerű szurkoláshoz

Nincs szükség az UEFA kampányaira a sportszerű szurkoláshoz

Az NB III. arra is jó példa, hogy miért nincs szükség az UEFA sok hülyeségére, főleg, hogy a szövetségnél sem veszik komolyan a kampányok üzeneteit. Pörge szurkol, sokadik rész!

Puskás-díj: Zsóri Dániel ollózós gólja bekerült a tíz legszebb találat közé

A jelöltekre szeptember elsején éjfélig lehet szavazni a FIFA oldalán.

Harminc éve nyílt meg a vasfüggöny: retró képek a Páneurópai Piknikről

Harminc éve nyílt meg a vasfüggöny: retró képek a Páneurópai Piknikről

Több mint kétszáz NDK-beli állampolgár rohant át magyar területről Ausztriába a Sopron és Szentmargitbánya (St. Margarethen) közti földúton, ahol a rendezvény idejére megnyitották a határt. Több ezer magyar és osztrák találkozott az első alkalommal megtartott nemzetközi rendezvényen: a Páneurópai Pikniken, melyet Sopron közelében rendezett meg a Páneurópai Mozgalom és a Magyar Demokrata Fórum.

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
A 888.hu a kényelmesebb böngészés érdekében cookie-kat használ. Adatvédelmi tájékoztató ELFOGADOM
Vissza az oldal tetejére