Ugrás a tartalomhoz
" Mi vagyunk Soros ellenzéke”
#ez történik
#Orbán Viktor
#belföld
#bevándorlás
#Soros György
#külföld
#fehér férfi
#demográfia
#sport
#Brüsszel
#vélemény
#tudomány
#terrorizmus
#egyetemimetoo

Botrány volt az idei Oscar-díjátadó

Horváth József György

2017.02.27. 17:22

Nyertek a "meleg fekete gengszterek", Gosling már megint díj nélkül maradt, Mel Gibsonnak pedig felemásra sikerült a régóta várt visszatérés.

Mielőtt elkezdenénk a szokásos Oscar utáni súlytalan álhisztit, álljunk meg egy pár szóra és örvendjünk még egyszer Deák Kristóf, Udvardy Anna és a Mindenki sikerének. A magyar filmek visszajáró vendégek és visszajáró díjazottak a legrangosabb filmművészeti díjátadón. Jó tudni. És ha bár az érzés nem olyan katartikus, mint a Saul fia esetében - persze ez nem vitatja el a Mindenki győzelmének fontosságát és a film értékét - azért mindenkiben ott lappang a büszkeség, hogy na, azért megint megmutattuk. A magyar film megint odatette.

A Mindenki az első magyar kisfilm, amely elnyerte az amerikai filmakadémia díját. A hollywoodi gálán résztvevő alkotói csapatnak a filmben nagy szerepet játszó Bakáts téri Ének-Zenei Általános Iskola kórusa is szurkolt Budapesten. A gyerekek és a tanárok az iskola épületében kísérték figyelemmel az Oscar-díjátadót és ünnepelték a győzelmet.

Deák Kristóf a díjat átvéve köszönetet mondott a filmakadémiának, valamint családjának és tanárainak:

Ajánlom ezt a díjat mindazoknak az embereknek, akik jobbá tehetik ezt a világot, a gyerekeknek. Próbáljuk őket jól felnevelni, hogy büszkék lehessünk rájuk"

- fogalmazott. A Mindenki (angol címén Sing) a kilencvenes évek elején, iskolai környezetben játszódik, központi eleme egy rossz pedagógiai modell, egy gátlástalan tanárnő sikerhajhászása, amelyre a film gyerekszereplői adnak csattanós választ. Az összefogás erejéről szóló 25 perces film főszereplői Gáspárfalvi Dorka, Hais Dorottya és Szamosi Zsófia, továbbá a rendező mellett Udvardy Anna producer és Csillag Mano vágó is részt vett a Los Angeles-i Dolby Színházban megrendezett Oscar-díjátadón.

És akkor most jöjjön az elégedetlen, öncélú sivalkodás az Oscar-gála Mindenkin kívüli történéseiről

Az emlékezetes bakit már mindenki látta, ismeri. Faye Dunaway és Warren Beatty (ex Bonnie és Clyde) rossz borítékot kaptak és először a Kaliforniai álomnak ítélték a legjobb film díját. Pár percre rá kiderült, hogy hiba történt, véletlen elcserélték a borítékokat, így végül a Holdfény kapta a legjobb filmnek járó díjat.

A legfontosabb kategória nyerteséről évekig lehetne vitatkozni. Hogy ki érdemelte volna meg? Senki. Már tavaly is hasonló volt a helyzet. De hát a túlerőltetett liberó témák mindent visznek Hollywoodban. Az emberi útkeresés örök értékű eposzaként eladott filmnek valójában annyi köze van a valósághoz meg az élethez, mint egy tamagocsinak. Túl nagy giccs, amiben egyedül a zene értékelhető igazán. Műhelyben csicsásított közhelyek tálalják az úgymond "üzeneteket", melyek örök érvényű igazságok próbálnak lenni, de valójában nem szárnyalják túl az oraveczi magaslatokat. De nemcsak a Holdfénnyel van a baj, a többi sem érdemelte volna meg, különösen az Érkezés nem, amit csak úgy kikiáltottak az év sc-fijének, miközben egy depresszív romhalmaz, ami a világ legegyszerűbb mondanivalójával próbálta "elkápráztatni" a tátott szájú közönséget. A számolás joga feminista-antirasszista erőlködése kínos, ahogy a Hell or High Water erőltetett white trash életkép magyarázata sem valami őszinte. A régi város szép, de két és fél órás, és ahhoz, hogy egészében tetsszen túl kell élni az első hatvan percét, míg a Kaliforniai álmot csak az utolsó 15 perc menti meg (mondjuk az eléggé megmenti).

Mel Gibson felemás visszatérése lett a Fegyvertelen katona. Bár Hollywood úgy látszik megbocsájtott a rendezőnek az enyhe antiszemitizmusért, a már zavaróan vérengzős-lövöldözős katonafilm mégsem volt elég egy fődíjra. És ahogyan annak idején a Gettómilliomosnál, úgy az Oroszlánnál sem érezhető indokoltnak az Oscar-faktor. 2009-ben ennek ellenére mégis bejött, 2017-ben már nem. A Fences-t ismeret híján nem tudjuk kommentálni.

Nagy szívfájdalom még, hogy Ryan Gosling idén sem kaphatta meg a neki már régóta kijáró szobrocskát. Szépen feltenné a koronát a Hitetlen óta íródó életműre. Az Oscart már a Half Nelson óta követelik a Gosling-rajongók, a Drive-ban tett alakítása pedig konkrétan könyörgött a díjért, de még csak jelölést sem kapott. Idén végül a nőket molesztáló Casey Affleck vitte haza a szobrot Gosling helyett, "mindenki" nagy bánatára. Mentségére szóljon, tényleg kiválóan alakította a kiégett, céltalanul imbolygó, megtört fiatal férfit, aki mindent elvesztett. Ugyanakkor meg kell említeni még, hogy Viggo Mortensennek is kijárt volna a szobor a Captain Fantastic-ben nyújtott alakításáért, ahol egy családi tragédiával megküzdve próbálja együtt tartani hat gyermekét.

Emma Stone nyerte a legjobb női főszereplőnek járó díjat, de akár Natalie Portman is megkaphatta volna a depressziós Jackie Kennedy megformálásáért. A mellékszereplőknél pedig Viola Davis vehette át az amerikai filmakadémia elismerését a Fences-ben nyújtott alakításáért. A legjobb rendező díját Damien Chazelle, a Kaliforniai álom után kapta. A legjobb adaptált forgatókönyvért a Holdfény, a legjobb eredeti forgatókönyvért A régi város vitt el egy-egy szobrocskát.

Teljesen megérdemelten söpört be két díjat is a fiatal Justin Hurwitz. A zeneszerzőt előbb a Kaliforniai álom zenéjéért, néhány perccel később pedig a legjobb betétdalért jutalmazták, ugyancsak a Kaliforniai álom révén. A Kaliforniai álom tarolt: a legjobb operatőr Linus Sandgren lett a film fényképezéséért.

Az ügyfél című iráni alkotás nyerte el a legjobb idegen nyelvű film Oscar-díját. Aszgar Farhadi második alkalommal kapta meg az Oscart ebben a kategóriában. Az iráni rendező azonban már jóval a ceremónia előtt bejelentette, hogy nem megy el a díjátadóra a hét muszlim többségű ország állampolgárainak beutazását korlátozó - azóta már felfüggesztett - amerikai elnöki rendelet miatt. Üzenetében megköszönte a díjat és sajnálatát fejezte ki, hogy nem lehetett jelen.

A legjobb egész estés animációs film az Életem Cukkiniként kárára a Zootropolisz - Állati nagy balhé lett, a legjobb rövid animáció elismerését pedig a Szalonkának ítélte oda az amerikai filmakadémia.

A legjobb dokumentumfilmnek járó díjat Ezra Edelman 467 perces munkája, az O.J.: Made in America kapta. A legjobb rövid dokumentumfilm a The White Helmets lett. Az alkotás a szíriai polgárháború dúlta területeken hősies munkát végző mentőalakulatról szól.

A legjobb hangvágás Oscar-díját az Érkezés, a hangkeverését pedig A fegyvertelen katonának ítélték oda a legjobb vágás díjával együtt.

Az este két legfelháborítóbb pillanata talán az volt, hogy a technikai kategóriákban a Zsivány Egyes szobor nélkül maradt, és hogy a legjobb férfi mellékszereplő díját végül nem az Éjszakai ragadozókban haldokló Michael Shannon vitte haza hanem a Holdfény amúgy talán legerősebb szereplője Mahershala Ali.

A borítékcserés bakiról pedig csak annyit, hogy:

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

OLVASTAD MÁR?

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
Vissza az oldal tetejére