A pszichológus válaszol: Milyen fejlesztő foglalkozás kell a gyereknek?
2022.06.21. 18:20
Kérdező:
„Kislányom kettő éves múlt, de nem jár bölcsődébe. A védőnői vizsgálatokon mindig jó eredményei vannak, mindent csinál már, amit kellene ennyi idősen, közösségbe viszont nem jár. Érdeklődnék, hogy milyen fejlesztő foglalkozásokra érdemes vinnem ennyi idősen?”
Fodor-Horváth Zsófia pszichológus:
Az a meglátásom, hogy az elmúlt években a gyermekekkel kapcsolatos egyik legelhasználtabb kifejezés a „fejlesztés” lett: Minden babatorna, kézműves foglalkozás, gyereknap vagy gyerekjáték elé odabiggyeszthető a „fejlesztő” szó, ettől pedig a szolgáltatás vagy termék akár dupla áron is eladható a gyerekeinek legjobbat akaró szülőnek.
Pedig egy tipikusan fejlődő gyereknek nincs szüksége „fejlesztésre”: a fejlesztés épp arra való, hogy a hiányosságokat lehessen a segítségével pótolni, az elmaradásokat behozni. Ezzel együtt az is igaz, hogy minden játék, foglalkozás fejleszt valamit: az egyik kedvenc „fejlesztő játékom” a bot: egyszerre fejleszt nagymotoros képességeket, de a szem-kéz koordináció, egyensúlyérzék, finommotorikai képességek, kreativitás, figyelem fejlesztésére is alkalmas és a listának még nincs vége, attól is függ, hogyan játszik vele a gyerek. Meggyőződésem, hogy a fűben mezítláb futás, a sarazás, homokozás, víz öntögetés vagy a közös meseolvasás néha még hatékonyabb fejlesztő játékok, mint a túlárazott, közösségi média felületeken jól mutató pasztell fajátékok.
Ebben az ingerekkel elárasztott világban, amiben még mindig vezető attitűd a teljesítményorientált hozzáállás, egy tipikusan fejlődő gyerek esetében – az életében kiszámíthatóságot és ezzel biztonságot jelentő keretek és szabályok tartása mellett – leginkább a szabad játéknak érdemes teret adni és annak, hogy ő maga a saját ritmusa szerint megismerhesse a világot. Az sem baj, ha néha unatkozik – ez kifejezetten jó is tud lenni, hiszen ilyenkor kénytelen a kreativitására támaszkodni. A közösség szempontjából egy ilyen pici gyerek esetében még nem kell aggódni, nem marad le semmiről: ovis korig bőven elég, ha a szüleivel, rokonokkal, játszótéri gyerekekkel találkozik és ismerkedik az őt körülvevő világgal. Szocializáció szempontjából semmiről nem fog lemaradni akkor, ha „csak” óvodában megy majd először közösségbe. Általános tapasztalat viszont, hogy a bölcsis gyerekek könnyebben szoknak be az óvodába.
Azt is fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy amennyiben mégis van szakmai indoka a fejlesztésnek, akkor azt érdemes minél inkább korai életkorban elkezdeni: a minél korábban elkezdett fejlesztés ugyanis hatalmas eredményeket tud elérni szinte bármilyen elakadás terén. Ahhoz azonban, hogy ennek szükségességét meg lehessen állapítani, szakember felkeresését ajánlom, akár a legközelebbi pedagógiai szakszolgálatban is elérhetőek az ilyen felmérések.
A 888 elindítja új sorozatát, melynek címe: A Pszichológus válaszol!
A sorozat új, a műfaj a régi: Várjuk Olvasóink üzeneteit, kérdéseit, melyekre lapunk pszichológus publicistája, a Pszicho-rovat szerzője, Fodor-Horváth Zsófia válaszol.
Írja le problémáját, kérdését, küldj el nekünk a [email protected] címre, vagy keresse a kérdés matricát a 888.hu Instagram oldalán, a Pszichológus pedig válaszol!