Ugrás a tartalomhoz
" Mi vagyunk Soros ellenzéke”
#ez történik
#Orbán Viktor
#belföld
#bevándorlás
#Soros György
#külföld
#fehér férfi
#demográfia
#sport
#Brüsszel
#vélemény
#tudomány
#terrorizmus
#egyetemimetoo

Ócska kerékpáros-propaganda jelent meg az Indexen másfél hónappal a választások előtt

Nagy Gábor

2019.09.02. 15:28

Ki gondolta volna?!

Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub szóvivője „Ha sok a biciklis szabálytalankodó, akkor rosszul tervezték a várost” címmel cikket írt az Index. c portálra.

Mind az írás időzítése, hogy tudniillik másfél hónap múlva főpolgármester-választás lesz Budapesten, mind a címe azt sejteti az olvasóval, hogy a magát szakmainak tituláló szervezet, illetve az annak felületet adó, függetlennek és objektívnek egyáltalán nem mondható Index beszállt a kampányba.

A kerékpárosokról közel egy éve írtam a 888-on, érdemes ebből pár gondolatot felidézni: „a kerékpáros társadalom egy külön kaszt. Egy privilegizált osztály, ami azt hiszi magáról, hogy bármit megtehet, bármit kilobbizhat. Alternatívákból, kimagyarázásokból, szabálykerülésekből él, és ha baj van, azonnal előjön az áldozati szereppel. A biciklis (a gyalogos kivételével) mindenkivel vitázik, legfőbb aduja az, hogy ő környezetvédő. Hogy az állam, az önkormányzat kerékpárutat épít nekik, az teljesen természetes. De ha netán kátyús az út, vagy nem a megfelelő nyomvonalon megy, jön a hiszti, a felvonulás, na meg az ajtókon való kopogtatás. Mindezt úgy, hogy a biciklis egy árva fityinget nem dob be a közösbe. [...] A gond az, hogy a kerékpárosok pofátlanok, mindent természetesnek vesznek, s ha valami nem úgy történik, ahogy azt ők, a hangos kisebbség akarják, óriási cirkuszt rendeznek”.

Akiknek mindent szabad: a kerékpárosok

Az, hogy hány hülye, hány normális bringás közlekedik Budapesten, vidéken, vagy úgy a nagyvilágban, senkit sem érdekel. Engem sem. Ugyanez igaz az idegbeteg módon cikázó motorosokra, az idétlen telepi hülyegyerek tuningosokra, a pénznyelő taxisokra, az indexet még csak hallomásból sem ismerő BMW-sekre, a Rezesova-féle ordenáré SUV-vezetőkre, a tahó kamionosokra, és így tovább.

Olvasva Halász Áron mostani írását, úgy tűnik, tavaly fején találtam a szöget.

A szóvivő (lehet, hogy olvasta a cikkemet) először azon elmélkedik, hogy nincsenek kasztok a közlekedésben. Mint írja: „nincsenek »kerékpárosok« és nincsenek »autósok«”, [...] „a kerékpározók hatvankilenc százalékának jogosítványa is van”. Később leginkább nyugati példákat hoz, hogy hogyan lehetne még inkább idehaza is „kerékpáros-baráttá”, szavaival élve „biciklikompatibilissá” alakítani a közlekedést. Majd, rátérve a lényegre, Halász, közlekedéskutatókat idézve azt ecseteli, hogy a rossz infrastruktúra és a szabályozás tehet arról, hogy a kerékpárosok nem érzik magukat jól Magyarországon.

Az, hogy a közlekedésben nincsenek kasztok, igencsak fals megállapítás a Magyar Kerékpárosklub szóvivője részéről. A közlekedésben igenis vannak kasztok. Ha tetszik: létezik egy hierarchia, amit a közlekedési kultúra, a közlekedést szabályzó jogszabályok, a közlekedési eszközök mérete „definiál”. Számtalan olyan, akár előre nem látható szituáció van a közlekedés világában, melyben a másik gyalogos, kerékpáros, sofőr döntési kompetenciáját nem csupán a KRESZ határozza meg, hanem az olyan soft tényezők is, mint a kultúra, vagy, amit még inkább nehéz meghatározni: a járókelő, a biciklista és a vezető tudása, rátermettsége. Az is sarkítás, ha tetszik, hiú ábrándozás Halász Áron részéről, hogy a nyugati példák átvétele (tudván, hogy az egyáltalán nem zajlana zökkenőmentesen) szinte azonnal kerékpárosbaráttá alakítaná a hazai közlekedést. Az elmúlt években Magyarországon is történt számtalan KRESZ-módosítás. Elég csak a legfelháborítóbb (véleményem szerint legveszélyesebb) intézkedést megemlíteni, hogy tudniillik a kerékpárosok (ha tábla engedélyezi) immár egyirányú utcába is behajthatnak – szemben a forgalommal. Legvégül pedig egész egyszerűen balgaság arra fogni az egyébként igazán jelentős problémát, miszerint rengeteg a biciklis szabálytalankodó, és mindez azért lehetséges, mert rosszul tervezték a várost.

Budapestnek vannak adottságai és vannak hiányosságai is – szép számmal. A gyalogosok szempontjából probléma többek között, hogy egyetlen fővárosi hídon sem lehet úgy átsétálni, hogy a kerékpárosok ne csöngetnek le a járdáról. A biciklisek nézőpontjából komoly nehézséget jelent áttekerni a városon. Az autósok szemüvegén keresztül pedig nehéz mit kezdeni azzal a jelenséggel, hogy a fővárosnak csupán két körútja van. Hogy Budapesten minden szempont érvényesüljön, „robbantani” kellene. A hidakat járókelőbaráttá, a sugárutakat kerékpárosbaráttá kellene tenni, a főutakat pedig egész egyszerűen ki kellene szélesíteni. Csakhogy Budapestből még így sem lesz Amszterdam, Gent, Wuppertal vagy Berlin, ahogy azt a Magyar Kerékpárosklub szóvivője szeretné.

Van viszont rengeteg dolog, amiben a hazai kerékpáros kaszt beérte a nagybetűs NYUGATOT. Mondjuk a szabálykerülések terén: Halász Áron kutatókra hivatkozva írja azt, hogy a biciklisták azért hajtanak a gyalogosok közé, hogy minél rövidebb utakat keressenek, illetve az autóforgalmat akarják kikerülni. Vagy az áldozati szerep kapcsán: a szóvivő, ismét egy tanulmányra hivatkozva arról beszél, hogy intézményi hiányosságok miatt is lekényszerülhet a kerékpáros az utcára, ahol az autósok „feljogosítva érzik magukat arra, hogy (...) a biciklizőket leszorítsák, ledudálják”.

Amiben igaza van Halász Áronnak, az az, hogy a közlekedési szabályokat bizonyos időszakonként felül kell vizsgálni. A kerékpáros lobbi a legutóbbi KRESZ-módosításkor elég sok mindent kiharcolt. Most már ideje lenne lépni a segwayek, a monowheelek, az elektromos rollerek, boardok tekintetében. Egyes fővárosi kerületek már léptek, ideje lenne országos szinten is.

 

OLVASTAD MÁR?

KOMMENTEK BETÖLTÉSE

Közel száz illegális bevándorlót vett fel a tengeren egy migránshajó

A 94 migránssal minden bizonnyal nem Afrika felé fognak indulni.

A CDU szerint vissza kell szorítani a fejkendőviselést a németországi muszlim kislányok körében

A CDU szerint vissza kell szorítani a fejkendőviselést a németországi muszlim kislányok körében

Akár a tiltás eszközével is vissza kell szorítani a fejkendőviselést a németországi muszlim kislányok körében – várhatóan ez a követelés is bekerül a német Kereszténydemokrata Unió (CDU) hivatalos programjába a párt pénteken kezdődő kongresszusán.

A svéd miniszterelnök beismerte, hogy a sikertelen integráció miatt is emelkedett a bűnözés szintje

A svéd miniszterelnök beismerte, hogy a sikertelen integráció miatt is emelkedett a bűnözés szintje

A migránsok sikertelen társadalmi integrációja és a rendőrség felkészületlensége is oka annak, hogy emelkedett a szervezett bűnözés szintje és az ezzel összefüggő erőszakcselekmények száma Svédországban – mondta Stefan Löfven svéd miniszterelnök kedden a TT helyi hírügynökségnek adott interjújában.

Berlinben letartóztattak egy vérengzésre készülő szír migránst

Elfogtak és előzetes letartóztatásba helyeztek kedden Berlinben egy szíriai férfit, akit azzal gyanúsítanak, hogy iszlamista indíttatású terrorcselekményekre készült.

Azért hurcolnák meg Salvinit, mert nem engedte kikötni a migránshajót

Azért hurcolnák meg Salvinit, mert nem engedte kikötni a migránshajót

Személyi szabadság korlátozása és hivatali kötelezettség elmulasztása címén a szicíliai Agrigento ügyészsége vádemelést kezdeményezett Matteo Salvini volt olasz belügyminiszter, a Liga vezetője ellen az Open Arms nevű hajó feltartóztatásáért, amely augusztusban 164 személlyel a fedélzetén 19 napig nem köthetett ki Olaszországban – jelentette az olasz sajtó kedden.

Migráns támadott a rendőreinkre Szabolcsban

Letartóztattak egy idegenrendészeti őrizetben lévő szír bevándorlót, mert megtámadott két rendőrt egy őrzött létesítményben.

Ismét szégyenben maradt az ellenzék a Parlamentben

A kormányfő ismét felmosórongyot csinált az ellenzékből, és velük mosta fel az Országház padlóját.

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
A 888.hu a kényelmesebb böngészés érdekében cookie-kat használ. Részletes leírás ELFOGADOM
Vissza az oldal tetejére