Ugrás a tartalomhoz
" Mi vagyunk Soros ellenzéke”
#ez történik
#Orbán Viktor
#belföld
#bevándorlás
#Soros György
#külföld
#fehér férfi
#demográfia
#sport
#Brüsszel
#vélemény
#tudomány
#terrorizmus
#egyetemimetoo

Futárok vegzálása és adóügyi nyomozások – így nyomja az ételkiszállító multi

888.hu

2022.07.20. 15:20

Nem zavartatják magukat.

 

A Delivery Hero egy globális, étel-házhozszállítással foglalkozó vállalat, a székhelye Berlinben található. A vállalat több mint 50 országban működik, a legfontosabb piacai Délkelet-Ázsia és a Közel-Kelet, de természetesen Európában is jelen vannak.

Ha felugrunk a honlapjukra láthatjuk, hogy

hozzájuk tartozik többek között a Foodpanda (ez Magyarországon is van), a Foodora és az efood.gr.

 

Amint arról a 888.hu is beszámolt az Adatradar alapján, a Foodpanda esetében a 2021. évi adatok is elérhetőek, számukra árbevétel tekintetében kimagasló volt ez az időszak, több mint 18 milliárd forintot realizáltak ezen a soron. Náluk már kicsivel az eladott szolgáltatások értéke fölé kúszott a nagyjából 250 alkalmazottra jutó 1,8 milliárdos bérköltség, a több mint 12,5 milliárd igénybe vett szolgáltatás azonban szintén tartalmazhatott a futárok felé elszámolásra kerülő összegeket, hiszen furcsa lenne, ha ők a 4500 futárpartnerüket kevesebből ki tudnák fizetni, mint a versenytársuk. A beszámolójuk kiegészítő melléklete megerősíti az előző gondolatot, itt 6,5 milliárd forintot tüntetnek fel a futárszolgáltatás költségeként.

 

 

A Delivery Hero más leányvállalataival is akadt bőven probléma.

 

 

Dél-Korea

 

2020-ban a dél-koreai Nemzeti Adóügyi Szolgálat (NTS) ellenőrzést indított többek között a Netflix Services Korea és Delivery Hero Korea ellen,

az országban működő multinacionális cégek által elkövetett feltételezett adócsalással kapcsolatos széles körű vizsgálat részeként.

A The Korea Times beszámolója szerint a hatóságok összesen 21 nagy múltú multinacionális vállalatot vizsgált.

Az adóhatóság tisztviselői házkutatást tartottak a Delivery Hero Korea irodában a Szöul déli részén található Seocho-gu-ban.

Mint írták, „a Delivery Hero Korea egy feltörekvő, érintkezésmentes vállalkozás, amelynek éves forgalmának jelentős ugrását a COVID-19 folyamatos elterjedése támogatta. A Netflix Services Korea a járvány másik legfőbb haszonélvezője”.

Állítólag több tízmilliárd won – több tízmillió amerikai dollár – tanácsadói díjat fizettek anyavállalataiknak éveken keresztül, annak ellenére, hogy nem volt egyértelmű bizonyíték arra, hogy ilyen drága szolgáltatásokat vettek volna igénybe.

Ez az adóhatóság szerint ez nagyban segítette a koreai leágazásokat abban, hogy veszteséget mutassanak ki, így elkerülve az ország magas társasági adókat, miközben a megszerzett nyereséget visszautalták az anyavállalatoknak.

 

 

Ausztrália

 

2018-ban a Delivery Herohoz tartozó Ausztráliában működő Foodora bejelentette kivonulását az országból,

mert 28,3 millió dolláros (11,1 milliárd forint) adósságot halmozott fel – nem beszélve a be nem fizetett adókról.

 

Az ausztrál ABC News akkor azt írta, hogy az ételkiszállító cég valószínűleg nem tudja kifizetni az összes ausztrál kötelezettségét, beleértve a futárok bérét is.

A Foodora több mint 558 ezer dollárnyi béradóval tartozott az államnak, továbbá az Ausztrál Adóhivatal a be nem fizetett nyugdíjak, büntetések és kamatok miatt is üldözte a céget, amely csődeljárás alá került, annak ellenére, hogy azt állították, hogy fizetőképesek.

Természetesen a Foodora nem alkalmazta a futárokat, hanem – akárcsak itthon – a KATA ausztrál megfelelőjébe terelte őket, így a futárok gyakorlatilag cégként dolgoztak a vállalatnak. Normális körülmények között, amikor egy vállalat megszűnik Ausztráliában, az alkalmazottak az adófizetők által finanszírozott kártérítést igényelhetnek a méltányos jövedelemgarancia (FEG) keretében. Persze ez a lehetőség nem volt nyitott a Foodora futárainak.

 

 

Görögország

 

A dél-európai országban működő efood.gr jó nagy botrányt okozott 2021-ben, amikor úgy döntött, hogy üzenetben tájékoztatja munkavállalóit arról, hogy szabadúszóvá kell válniuk ahhoz, hogy továbbra is a céggel működhessenek együtt. 115 ember kapott ilyen üzenetet, ők 3 hónapra szóló szerződést kötöttek a céggel. Az ügy a görög közösségi médiában hatalmas felháborodás söpört végig, emberek olyan hashtageket használtak, mint a #cancel_efood és eltávolították az Efood alkalmazást a készülékeikről.

A szállodai, idegenforgalmi és élelmiszeripari dolgozókat képviselő szakszervezet zsarolással vádolta a vállalatot.

 

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

OLVASTAD MÁR?

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
Vissza az oldal tetejére