Ugrás a tartalomhoz
" Mi vagyunk Soros ellenzéke”
#ez történik
#Orbán Viktor
#belföld
#bevándorlás
#Soros György
#külföld
#fehér férfi
#demográfia
#sport
#Brüsszel
#vélemény
#tudomány
#terrorizmus
#egyetemimetoo

Százmilliárdos károkat okoznak az államnak az M5 és az M6 autópályák szerződései

Mediaworks Hírcentrum

2022.05.06. 11:20

Tárgyalja újra a magyar állam az M5-ös és M6-os autópályák koncessziós szerződéseit – ezt javasolja az állami szakfelügyelet keretében működő Koncessziós Tanács. Felvetését a grémium egy átfogó elemzésre alapozza, mely áttekintette az érintett hosszú időre szóló megállapodásokat. A tanács – a Mediaworks Hírcentrumának információi szerint – arra jutott: a szocialista kormányok alatt a kétezres évek elején kötött szerződések megannyi ponton eltérnek a nemzetközi megoldásoktól, számos részletben hátrányosak a magyar államra nézve, és bődületes profithoz juttatják magyar adófizetők pénzéből a külföldi befektetőket.

 

A Magyar Nemzet szerint igen nagyvonalúak voltak a baloldali kormányok a külföldi befektetőkkel – erre szolgálnak kiváló példával azok a koncessziós szerződések, amelyeket az M5-ös és az M6-os autópályák építésére és üzemeltetésére kötöttek a szocialista-szabad demokrata kabinetek. A hosszú távú kontraktusokat most áttekintette a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága és megdöbbentő, megítélése szerint

tarthatatlan jogi-pénzügyi helyzetet tárt fel.

 

Az M5-ös autópályára 1994-ben kötöttek koncessziós szerződést, amit 2004-ben átfogóan módosítottak. Lejárata 2031. januárjában lesz. Az M6 sztráda három szakaszának szerződéseit 2004 és 2008 között írták alá. Az egyik kontraktus 22 év futamidejű, a másik kettő harminc évig tart. A kontraktusok közös vonása, hogy úgynevezett PPP-konstrukciót tartalmaztak, vagyis az autópályák építését és a koncessziós időszak alatti üzemeltetését magánbefektetők vállalták, a magyar állam pedig arra tett szerződéses ígéretet, hogy az autópályák használatáért rendelkezésre állási díjat fizet a beruházóknak – írják.

 

A hatóság elemzése szerint a megállapodások olyan pénzügyi és más megoldásokat tartalmaznak, amelyek egyáltalán nem megszokottak a nemzetközi gyakorlatban. Mindez azért különösen fontos, mert – véli a hatóság –

a szerződések súlyosan sértik a magyar állam pénzügyi érdekeit.

 

A szocialista időszak kontraktusai egyedi pénzügyi előnyöket, jelentős profitot garantáltak a magánbefektetőknek, miközben a magyar államnak súlyos kockázatok jutottak.

 

 

Az árfolyamkockázat az államé

 

A hatósági elemzés példákat is említett. A koncessziós szerződésekben az állam által fizetendő összeget, az úgynevezett rendelkezésre állási díjat túlnyomó részt euróban, és nem forintban határozták meg, mégpedig úgy, hogy az árfolyamkockázatot az állam vállalta magára. A nemzetközi gyakorlat szerint ilyen esetben általában megosztják a szereplők az árfolyamváltozás kockázatát, az M5 és az M6 koncesszióinál azonban erről szó sincs. Ha az euró és a forint árfolyama úgy változik, ahogy a 2002 óta tartó időszakban, akkor – a hatósági elemzés szerint – az állam csak emiatt 880 milliárd forinttal fizet többet a befektetőknek, mint eredetileg tervezte.

 

Dől az osztalék a befektetőkhöz

 

Az elemzés külön is foglalkozott a befektetők nyereségével – nem véletlenül. A hivatalos adatok szerint valamennyi beruházó lényegesen több osztalékot vett ki 2020. december 31-ig, mint az a terveikben szerepelt. A summa több mint 53 milliárd forinttal haladta meg a tervezett mértéket, ami másképpen mondva azt jelenti, hogy a szocialista kormányokkal szerződést kötő befektetők hatvan százalékkal több profithoz jutottak, mint eredetileg elképzelték. Még beszédesebb a kép, ha a várható teljes osztalékot nézzük. A hatóság becslése szerint az évtizedes szerződések futamidejének végéig a beruházók összesen 560 milliárd forintot remélhetnek. Ha így lesz, eredeti reményeiket hetven százalékkal, 225 milliárd forinttal teljesítheti túl a magyar üzlet.

 

A hatóság azt is kimutatta, miből áll össze a bődületes nyereség. Egyrészt abból, hogy – miként arról már esett szó – az árfolyamkockázatot az állam állja. De a befektetők pénztárcáját hizlalja a magyarországi adócsökkentés és az is, hogy a becsültnél alacsonyabbak a működési költségek. Utóbbi két mozzanatról érdemes részletesen is szót ejteni – folytatják.

 

Az adócsökkentés zsebben marad

 

A szocialista időkben kötött koncessziós szerződések úgy szólnak, hogy ha a beruházók költségei jogszabályi változás miatt emelkednek, akkor az állam azt valamilyen mértékben megtéríti. Ellenben a kontraktusokban arról nem esik szó, mi történjen akkor, ha a jog előírásai kedvezően hatnak a cégek helyzetére. Ide sorolható – mutatott rá a hatóság – például a társasági adó csökkentése. A szocialista időkben az elvonás mértéke 14–19 százalék volt, a befektetők reálisan ezzel számolhattak. Csakhogy az adót a Fidesz-KDNP-kormány 9 százalékra mérsékelte, ebből nagyjából 23 milliárd forint megtakarítás származott. Az összeg a baloldali kormányok idejében megkötött szerződések nyomán az utolsó fillérig az beruházók zsebében marad.

Mindezeken túl az elemzés rámutatott, hogy a befektetők az eredetileg meghatározottnál olcsóbban tudják üzemeltetni a sztrádákat.

Természetesen az sem kizárt – jegyezték meg a hatóságnál –, hogy a működési költségek csökkenéséhez a cégek hatékony gazdálkodása is hozzájárult. Az ugyanakkor feltűnő – folytatták –, hogy négy különböző elhelyezkedésű beruházásban, négy különböző beruházói kör egyaránt lényegesen alacsonyabb költségen tudta megvalósítani és működtetni a sztrádákat, mint azt eredetileg tervezték.

 

Ezt a nyereséget a beruházók nem forgatják vissza az autópálya üzemeltetésbe.”

– húzta alá az elemzés.

 

Újra kell tárgyalni

 

Mindezek alapján a hatóság és a Koncessziós Tanács úgy látja, a szerződéseket újra kell tárgyalni. Az M5 megállapodása erre meghatározott időközönként lehetőséget is ad, a következő újratárgyalási időszak éppen idén lesz: a magyar állam július 23. és augusztus 22. között jelezheti az újratárgyalási szándékát. Ugyan az M6 koncessziós szerződései nem tartalmaznak újratárgyalási passzust, a tanács mégis azt javasolja, hogy az állam ezeknél a kontraktusoknál is kezdeményezze bizonyos rendelkezések felülvizsgálatát –- írják végül.

 

A Themis vezette konzorcium nyerte meg 35 évre az autópályák kezelését

 

A Themis magántőkealap vezette konzorcium nyerte meg az autópályák építésének és karbantartásának koncessziós jogát a következő 35 évre.”

– jelentette be pénteken Rogán Antal miniszter az eljárás eredményét, valamint azt is ismertette, hogy nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű az autópálya-rendszer fejlesztése és bővítése.

 

A koncesszoroktól elvárják, hogy 2032-ig 317 kilométer új utat építsenek, de megkövetelik 265 kilométer hosszan a sávbővítést is. Emellett elvárják a teljes úthálózat karbantartását és üzemeltetését a következő 35 évben, amely a miniszter állítása szerint a leghosszabb törvény adta időkeret – írja a Világgazdaság.

 

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

OLVASTAD MÁR?

A TikTok törlését sürgeti egy demokrata párti amerikai szenátor

A kínai ByteDance tulajdonában álló TikTok alkalmazás eltávolítására szólította fel az Apple és a Google online, alkalmazásokat árusító boltját Michael Bennet demokrata párti amerikai szenátor, a hírszerzési bizottság tagja, mert szerinte az applikáció nemzetbiztonsági kockázatot jelent – olvasható a szenátor csütörtöki levelében.

Felfüggesztették két EP-képviselő mentelmi jogát is a brüsszeli korrupciós botrány miatt

Felfüggesztették két EP-képviselő mentelmi jogát is a brüsszeli korrupciós botrány miatt

Az Európai Parlament brüsszeli plenáris ülésén Eva Kaili görög szocialista képviselőnek, az EP leváltott alelnökének korrupciós ügyével kapcsolatban felfüggesztette a belga Marc Tarabella és olasz frakciótársa, Andrea Cozzolino mentelmi jogát.

Leteremtette a sportriportereket a fehérorosz teniszsztár, amiért folyamatosan a háborúról kérdezik őt

Leteremtette a sportriportereket a fehérorosz teniszsztár, amiért folyamatosan a háborúról kérdezik őt

Victoria Azarenka az ausztrál nyílt teniszbajnokságon nemrégiben játszott mérkőzése utáni sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy kezdi elveszíteni a türelmét az újságírókkal szemben, amiért kérdéseket tesznek fel az eseményre szervezett oroszbarát tüntetésekről, és azzal vádolta a riportereket, hogy folyamatosan „belerángatják” a játékosokat a politikai kérdésekbe.

Teljes embargót vezetne be az EP az Oroszországból származó fosszilis tüzelőanyagokra

Az Európai Parlament brüsszeli plenáris ülésén elfogadott állásfoglalásban az Oroszországgal szembeni tizedik szankciós csomag elfogadását sürgette, amely egyebek mellett teljes embargót vezetne be az Oroszországból származó fosszilis tüzelőanyagokra.

Orbán Viktor: Folytatni kell a hadiipari fejlesztéseket

Orbán Viktor miniszterelnök csütörtökön a Karmelita kolostorban fogadta Armin Pappergert, a német Rheinmetall hadi- és járműipari nagyvállalat vezérigazgatóját – közölte az MTI-vel Havasi Bertalan, a miniszterelnök sajtófőnöke.

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
Vissza az oldal tetejére