Ugrás a tartalomhoz
" Mi vagyunk Soros ellenzéke”
#ez történik
#Orbán Viktor
#belföld
#bevándorlás
#Soros György
#külföld
#fehér férfi
#demográfia
#sport
#Brüsszel
#vélemény
#tudomány
#terrorizmus
#egyetemimetoo

Kálmán Olga programjától Budapest becsődöl, vagy ronggyá adóztat mindenkit

Sümeghi Lóránt

2019.06.19. 14:00

Gyurcsányék főpolgármester-jelöltje, Kálmán Olga a programbemutatója szerint többek között azzal kampányol, hogy ingyenessé tenné a tömegközlekedést 18 éves korig. A nagy fokú dilettantizmussal küszködő Kálmán valószínűleg nem nézett utána, hogy ez az ötlet sehol a világon nem hozott megváltást.

A szocialista Horváth Csaba 9 évvel ezelőtti ötletét finomra hangoló Kálmán Olga szerint megoldható, hogy Budapesten 18 éves korig ingyenesen lehessen használni a tömegközlekedést. Hogy miből? Ezzel kapcsolatban igencsak zavaros becslések hangzottak el, például „a kukaholdingnak vissza kell adnia a 2 milliárd forintot, amit elvont, a közlekedési kedvezmény költsége pedig 6 milliárd forint lesz, ezt le kell tárgyalni a kormánnyal”.

Ez zseniálisan hangzik, de a nemzetközi példák pont azt mutatják, hogy Kálmán Olgának (ismét) fogalma sincs arról, hogy miről beszél.

Nemcsak azért, mert pénzügyileg aránytalanul nagy terhet ró a város költségvetésére, hanem azért is, mert a számok azt mutatják, hogy mindez csupán elhanyagolható mértékben járul hozzá ahhoz, hogy többen használják a tömegközlekedést, amely áttételesen a környezetszennyezést is csökkenthetné.

Kálmán Olga: annyira nagyképű sosem lennék, hogy polgármesterjelölt legyek

Korábban megírtuk, Gyurcsány felesége – aki egyben a DK EP-listavezetője – egy rendkívüli sajtótájékoztató keretében közölte, hogy a főpolgármesteri előválasztáson és októberben a budapestiek Kálmán Olgára szavazzanak, hiszen a DK őt támogatja. A korábban a Jobbik és Vona Gábor szekerét toló Kálmán Olga mindezt úgy kommentálta, hogy Dobrev Klárának nagy szerepe van abban, hogy ezt [...]

Ugyanis Észtország fővárosában, Tallinban hat évvel ezelőtt meglépték ezt az adófizetőket nem kímélő (a helyi lakosok adójából évente 320 ezer forintnyi eurót utalnak át a közlekedési cég számlájára), ingyenes utazást garantáló lépést, ám a stockholmi Királyi Technológiai Intézet (KTH) hatástanulmánya szerint mindössze 3 százalékkal növekedett meg a tömegközlekedésre való hajlandóság. Ha ezt az eredményt összevetjük a ráfordítandó, masszív többletköltségekkel, belátható, hogy sikersztoriról aligha beszélhetünk.

Hasonló ötlettel rukkolt elő nem rég Párizs polgármestere, Anne Hidalgo is, csak ő kicsit felkészültebb volt Kálmán Olgánál. Ugyanis a hangzatos kampányolást megelőzően hatástanulmány elkészítését rendelte el, amely azt mutatta, hogy több mint 3 milliárd eurós deficitet okozna egy ilyen döntés a francia főváros költségvetésében. Talán mondani sem kell, az ötletet elengedték.

Aztán ott van Belgium Hasselt nevű városa, ahol 16 éven keresztül volt ingyenes a tömegközlekedés, ám mivel a döntés csődközeli állapotba juttatta a várost, el is törölték a felnőttekre vonatkozó díjmentességet. A tendencia pedig azt mutatja, a Kálmán Olga által megálmodott, ottani kiskorúak kedvezménye is veszélybe került.

Adók és extra díjak kivetése

Kálmán Olgával ellentétben az MSZP-s Horváth Csaba 2010-ben érezte, hogy azért ennél komolyabb pénzügyi stratégiára lesz szükség, ha ingyenessé akarja tenni a tömegközlekedést. Fel is vetette ötletét, miszerint dugódíj bevezetésére lenne szükség, amelyből évente 50 milliárdos plusz bevételt remélt, természetesen az autóval munkába vagy a gyerekért iskolába igyekvők kárára.

Magyarán Kálmán Olga programjának ezen része közgazdasági blődség, a rendszer hosszútávon finanszírozhatatlanná válna. Egy esetleges kizárólag adóbevételekből történő finanszírozás, Észtországhoz hasonlóan, pedig nem csak igazságtalan lenne, hanem adóemelést vagy a költségvetési hiány növekedését is maga után vonná.

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

OLVASTAD MÁR?

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
Vissza az oldal tetejére