Ugrás a tartalomhoz
" Mi vagyunk Soros ellenzéke”
#ez történik
#Orbán Viktor
#belföld
#bevándorlás
#Soros György
#külföld
#fehér férfi
#demográfia
#sport
#Brüsszel
#vélemény
#tudomány
#terrorizmus
#egyetemimetoo

Siófok ellenzéki vezetése szerint helyi rendelettel felülírhatnak egy kormányrendeletet

888.hu

2020.06.10. 18:00

A koronavírus-járvány miatt kialakult válság elsődleges elszenvedői egyértelműen a vendéglátósok voltak. A kormány igyekezett különböző rendeletekkel segíteni a működésüket, ilyen intézkedés volt a közterületi díj fizetésének felfüggesztése. Siófokon azonban úgy tűnik, senkit sem érdekelnek a nehéz helyzetbe került vállalkozók, jogi csavarral sarcolják meg őket, és úgy vélik, még igazuk is van.

Az elmúlt napokban érdekes levelet kapott szerkesztőségünk, amelyet egy kétségbeesett siófoki vállalkozó juttatott el hozzánk.

Úgy látom, hogy Siófokon Lengyel Róbert, »független polgármester« feltalálta, hogyan lehet közterületből magánterületet csinálni, és így megkerülni a törvényeket és szemberöhögni a rendeleteket, illetve a város vállalkozóit

– ezzel a felütéssel kezdődik az írás.

Miről is van szó?

Május negyedikén többek között a következő kormányrendelet jelent meg:

„A vendéglátó üzlet üzemeltetőjének e rendelet hatálybalépésétől 2020. szeptember 1. napjáig nem kell a közterület-használati díjat megfizetnie a vendéglátó üzlet közterületen működő terasza után.”

A rendelet célja egyértelmű: ezzel is megpróbálják segíteni a járvány miatt nehéz helyzetbe került vendéglátósokat.

Igen, ám, de akadnak olyanok, akiket úgy tűnik, pont nem érdekel, hogy a kormány mit akar.

Siófok is egy ilyen hely.

A Balaton-parti város több mint 2 kilométer hosszú partszakasszal rendelkezik, ahol szabadstrandok és sétálóutcák találhatóak. Természetesen itt nagyon sok vendéglátóipari egység üzemel, amelyek közül sok a nyári szezon alatt kerthelyiséget is bérel. Ezen területek használatával az önkormányzat a saját százszázalékos tulajdonában lévő Balaton-parti Kft.-t bízta meg.

A cég ügyvezetője, bizonyos Pintér Tamás egy jogi véleményt készíttetett a Balaton-parti Kft.-vel szerződésben állók teraszbérleti díj fizetési kötelezettségével kapcsolatban.

A 888 birtokába került, május negyedikére keltezett dokumentumban leírják, hogy a Balaton-parti Kft. a siófoki Petőfi sétányon és más önkormányzati tulajdonú közterületen is jogosult a közterület meghatározott részét kereskedelmi, illetve vendéglátó tevékenység folytatása érdekében teraszként hasznosítani.

És most kapaszkodjunk meg, ugyanis a jogi véleményben az áll:

Azon bérlők, akik a Balaton-parti Kft.-vel állnak szerződéses jogviszonyban, a terület használatáért nem közterület-használati díjat, hanem bérleti díjat fizetnek.

A dokumentumban továbbá azt is leírják, hogy azok, akik az említett céggel álltak szerződésben, eddig sem közterület-használati díjat fizettek, nem a tulajdonos önkormányzattal álltak szerződéses jogviszonyban, hanem a Balaton-parti Kft.-vel megkötött bérleti szerződéseik alapján voltak jogosultak a vendéglátóhelyek közterületen működő teraszainak használatára.

Egy március 26-ai polgármesteri határozatban Lengyel Róbert azonban közterület-használati hozzájárulást adott a Balaton-parti Kft.-nek. Mint írták, a polgármester „egyetértett” az önkormányzati tulajdonban lévő cég által benyújtott területhasználat iránti kérelmével.

Természetesen kérdéseinkkel megkerestük a siófoki polgármestert (aki bár független, 2017-ig a jobbikos városvezetőkből verbuvált Magyar Polgármesterek közösségének volt az elnöke Vona Gábor korábbi Jobbik-elnök felkérésére) és a Balaton-parti Kft.-t is, ugyanis kíváncsiak voltunk, hogy miként magyarázzák meg ügyeskedésüket.

Utóbbitól egy korábbi közleményt kaptunk vissza. Ebben Pintér Tamás, a Balaton-parti Kft. ügyvezetője azt nyilatkozta, hogy Petőfi sétány vállalkozói, bérlői egyetlen évben sem fizettek közterület-használati díjat, így most nincs is mit elengedni.

A közlemény szerint a Balaton-parti Kft. álláspontja az, hogy sem joghézag nincsen, sem arról nincsen szó, hogy a vendéglátó egységek teraszaira is díjat róna ki az önkormányzat.

„A sétány vállalkozói egyébként nem a várossal, hanem cégével, a Balaton-parti Kft.-vel állnak szerződéses viszonyban, s e bérleti szerződés része az is, hogy teraszokat is jogosultak használni” – írták.

Válaszukban idézték Varga Gábort, a siófoki Petőfi sétány bérlőinek közös képviselőjét is, aki szerint az idei évre 30 százalékkal csökkentett bérleti díjat fizettek.

„Mi nem a várossal, hanem a Balaton-parti Kft.-vel vagyunk szerződéses viszonyban, ez nem új, ez mindig is így volt, s tudomásul vesszük, hogy a bérleti szerződés része a közterület-, vagyis a teraszhasználat is – mondta Varga a Balaton-parti Kft. válasza szerint.”

De mit mond a jogi szakértő?

A 888 által megkérdezett jogász, ifj. Lomnici Zoltán, a Századvég jogi szakértője szerint a 2020. április 30-án – a járvány miatti veszélyhelyzetben hozott intézkedésként – megjelent kormányrendelet világosan kimondja, hogy a vendéglátó üzlet üzemeltetőjének 2020. május 4-től 2020. szeptember 1-jéig nem kell a közterület-használati díjat megfizetnie a vendéglátó üzlet közterületen működő terasza után.

Ennek megfelelően a kormányrendeletben is nevesített közterület-használatért főszabályként semmilyen más jogcímen nem lehet ellenszolgáltatást kérni, és a rendelkezésre álló adatok alapján e körbe tartozik, ha használati bérleti díjat fizettetnek a közhasználatra szolgáló érintett helyiségek (teraszok) után. A siófoki önkormányzat a közhasználatra rendelt, önkormányzati tulajdonban álló területeken lévő helyiségek kapcsán nem mehet szembe a hatályos jogszabályi rendelkezésekkel – azok esete ugyanis egyértelmű, ezeket a területeket ilyen tulajdonjoggal jegyezték be az ingatlan-nyilvántartásba

– fogalmazott.

Márpedig a korábbi engedélyezési példa azt mutatja, hogy az önkormányzat akkor ad ki közterület-használati hozzájárulást, ha azt a Balaton-parti Kft. képviselője javasolja, vagyis a vállalkozó mindenképpen a közterület használatáért fizet a kft.-nek.

Egy önkormányzati rendelet ugyanakkor nem írhatja felül azt a kormányrendeletet, amely a közterület használatáért kiszabott díj fizetése alól felmentést ad, ugyanis utóbbi a jogforrási hierarchiában előbbi felett két szinttel helyezkedik el.

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

OLVASTAD MÁR?

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
Vissza az oldal tetejére