Ugrás a tartalomhoz
" Mi vagyunk Soros ellenzéke”
#ez történik
#Orbán Viktor
#belföld
#bevándorlás
#Soros György
#külföld
#fehér férfi
#demográfia
#sport
#Brüsszel
#vélemény
#tudomány
#terrorizmus
#egyetemimetoo

Progresszív őrület Hollywoodban

Biró András, a XXI. Század Intézet kutatója

2021.10.22. 12:00

Egyre szembetűnőbbé válik, hogy az újmarxisták a kultúra alapjává az identitásideológiát tették, amelyben az „elnyomottak” (a különböző etnikai és vallási kisebbségek, a nők, az LMBTQ-kisebbség tagjai) felemelésére van szükség az elnyomó fehér, patriarchális, heteroszexuális, „cisz” rendszerrel szemben. Ezen forradalmi hevület szele a társadalomtudományi értelmiségi körökön kívül a film- és sorozatgyártásban tombol leginkább, ahol a BBC-től kezdve a Netflixen át egészen Hollywoodig a progresszív ideológia által vezérelt egalitárius törekvések nem az alkalmasság, hanem a sokszínűségi kvóták alapján kelnek életre.

 

Csak a sokszínűség számít

A tudományos-fantasztikus (sci-fi), futurisztikus és fantasyfilmek képzeletbeli világa műfajuknál fogva bizonyos szempontból alkalmasabbak a progresszív napirend szisztematikus indoktrinációjának továbbítására. Előbbi műfajnál az emberiség technológiai és tudományos fejlődésébe vetett hit által maga a Föld is sokszor egy sokszínű, sokfajú, intergalaktikus rendszer részévé válik. A műfaj sajátosságából adódóan ezzel önmagában nincs gond, a probléma ott kezdődik, hogy rendre a földi társadalmat érintő ideológiai kliséket (rasszizmus, LMBTQ, feminizmus) ültetik át rendkívül erőltetett módon egy olyan környezetbe, ahol eleve sokszínű világ van. Utóbbinál pedig a mágiával és leginkább képzeletbeli lényekkel (sárkányok, törpök, tündék, élőhalottak stb.) teletűzdelt világ nyújtotta lehetőségekkel élnek vissza a haladáspártiak, hogy hasonló módon a valóságból kiragadott propagandájukat terjesszék.

A 2010-es éveket megelőzően maga a történet, valamint a karaktereknek a cselekményhez hozzáadott értéke volt a mérvadó, amit azonban az utóbbi évtizedben felváltott a sokszínűség prioritásának doktrínája.

Ezt jól mutatja, hogy a progresszív térfoglalás következtében többek között olyan popkulturális klasszikusok, mint az új Star Wars-trilógia (2015, 2017, 2019), valamint a sokadik feldolgozását megélő Star Trek: Discovery 2017-ben indult sorozata is a társadalmi igazságosság martalékául esett. A „transznemű emlékezés napja” alkalmából a Star Wars-univerzum már transznemű jedikkel is bővült, ám a sokszínűségi versenyben a szuperhősfilmeket gyártó Marvel-moziuniverzum sem akar lemaradni. A stúdió producere, Victoria Alonso néhány hónappal ezelőtt büszkén jelentette be, hogy az univerzum a társadalmi és faji igazságtalanságoknak (woke) több figyelmet szentel a jövőben.

Az eltörlés kultúrájának (cancel culture) sarokköve, hogy az erős nőket ünnepelni kell, azonban ez nyilván nem vonatkozik azokra, akik konzervatívok, esetleg Trump-támogatók, ahogyan azt a Star Wars-univerzumban játszódó, 2019-től futó The Mandalorian című sorozatban szereplő Gina Carano esete is bizonyítja.

A korábbi MMA-harcos Carano szerződését azért bontotta fel a Disney, mert egy Instagram-posztjában a zsidók 1935-ös üldözéséhez hasonlította a republikánusok iránti gyűlölet elharapódzását az Egyesült Államokban. Az összehasonlítás valóban nem a legszerencsésebb, ám köze sincs azokhoz a vádakhoz (pl. holokauszttagadás és -relativizálás), amelyek miatt gyakorlatilag száműzték Hollywoodból. Mindesetre az amerikai konzervatív, ortodox zsidó kommentátor Ben Shapiro felajánlotta segítségét, és közösen forgat filmet a színésznővel, akit a „hollywoodi autoriter baloldal” áldozatának tart.

A fantasy világát is kolonizálta a woke-kultúra, amire példaként említhetjük – a középkori Lengyelországban, erőteljesen fantasztikus környezetben játszódó Witcher (2019–) című sorozatot, amelyet erőteljes feminista ethosz és sokszínűségi doktrína leng körül. De hasonlóan járt a minden idők (egyik) legdrágább szériájaként készülő Gyűrűk Ura-előzménysorozat is, amelyben a hírek szerint az eredeti trilógiához képest sokkal multikulturálisabb és feministább világ fog megjelenni, többek között fekete hobbitokkal színesítve a történetet.

(Photo by EyePress News / EYEPRESS / EyePress via AFP)

De az is beszédes, hogy a The Walking Dead című (2010–), zombiapokalipszis közepette játszódó horrorsorozat utolsó évadjaiban egyre hangsúlyosabbá vált a szereplők LMBTQ-identitása, az erős, feminista karakterek számának túlhangsúlyozása és ezzel párhuzamosan a meghatározó fehér férfi karakterek fokozatos eltüntetése.

Több teljesítményt, kevesebb ideológiát!

A korszellemnek való megfelelési kényszer azonban nemcsak a sci-fi és fantasyprodukciók velejárója lett, hanem gyakorlatilag minden kategóriáé. Mindez annak ellenére, hogy az évek során sorra buktak meg az olyan feminista alapokon újragondolt filmek, mint a Szellemirtók (2016), az Ocean’s 8 – Az évszázad átverése (2018), a Charlie angyalai (2019) vagy A Riviéra vadorzói (1988) „női változataként” újracsomagolt Csaló csajok (2019).

Az ezen filmek iránti érdektelenség, majd bukásuk hátterében nem a „hímsoviniszta társadalom” állt, hanem az, hogy a filmeket azzal a túldimenzionált „értékkel” hirdették, hogy kizárólag erős, független, magukat túlzottan is komolyan vevő női karakterek a főszereplők.

Tucatnyi olyan erős női karaktert láthattunk a filmvásznon az elmúlt évtizedek során, akiknek nem volt szükségük erejük folyamatos bizonygatására vagy arra, hogy a társadalmi igazságosság harcosai – képességek híján, mindössze női mivoltuknál fogva – felmagasztalják őket. Ide sorolhatjuk többek között Carrie Fisher kultikus alakítását az eredeti Star Wars-trilógiában (1977, 1980, 1983), Sigourney Weaverét az Alienben (1979), Jodie Fosterét A bárányok hallgatnakban (1991), Emma Watsonét a Harry Potter-filmekben (2001–2010), Miranda Ottóét A Gyűrűk Ura: A két torony (2002) és A király visszatér (2003) című filmekben vagy Uma Thurmanét a Kill Bill két részében (2003, 2004).

Photo by Miramax / A Band Apart / Collection Christophel / Collection ChristopheL via AFP)

Azok, akik tagadják a progresszív nyomulást a filmiparban, vagy pusztán közgazdasági alapon közelítik meg a kérdést, rendre azzal a gyakori érvvel élnek, hogy „majd a piac kiigazítja magát” ezen a téren is. Azonban az elmúlt évtizedben tucatjával fulladtak teljes érdektelenségbe és buktak meg azok a filmek, amelyek a diverzitáson kívül semmiféle értéket nem hordoztak magukban. Ennek ellenére Hollywood, a BBC, az HBO, az Amazon, a Netflix és gyakorlatilag minden ezen a területen tevékenykedő szolgáltató a progresszív napirendet hajtja végre.

Ennek részeként a sokszínűség ideológiája rendre felülírja az alkalmasság és teljesítmény elvárásait, ahogyan ez a filmek nézettségében és sikertelenségében is megmutatkozik.

A legfrissebb példa erre, hogy a nemrégiben megjelent 007 Nincs idő meghalni című James Bond-filmet is elérte a woke-gyarmatosítás, ami a kritikusok és a nézők ingerküszöbét is átütötte, attól függetlenül, hogy elméletileg nem Lashana Lynch – akinek a legnagyobb érdeme, hogy egy fekete nő – lesz a titkos ügynököt jó ideje alakító Daniel Craig utóda. Egy másik popkulturális filmsorozatra, az Indiana Jonesra is hasonló sors vár, amelyben a kiszivárgott hírek szerint Harrison Ford vezető szerepét Phoebe Waller-Bridge angol színésznő fogja átvenni.

Mindennek fényében ugyanazt lehet elmondani napjaink film- és sorozatgyártóiról, mint a Bourbonokról: nehezen tanulnak, de könnyen felejtenek.

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

OLVASTAD MÁR?

Magyar segítség Afrikában

Magyar segítség Afrikában

A gyarmatosító nyugat-európai országok a mai napig nem nőtték ki birodalmi felsőbbrendűségüket. Egyszerűen nem értik, hogyan tudnának valódi segítséget nyújtani Afrikában. Elutaztam Kenyába, hogy magam győződjek meg a magyar példa sikeréről.

Megszületett a döntés: jön a gyermekvédelmi népszavazás

Megszületett a döntés: jön a gyermekvédelmi népszavazás

Döntött az Országgyűlés a kormány által kezdeményezett, gyermekvédelmi tárgyú népszavazás elrendeléséről.

Megválasztották az első transznemű képviselőt

Emilia Schneider 2022 márciusában teszi le a képviselői esküt – a politikai korrektség jegyében –, és reméli, hogy határozottan tudja majd képviselni a nők és az LMBTQ-közösség jogait.

A szülők is aggódnak a veszélyes genderideológia miatt

A szülők is aggódnak a veszélyes genderideológia miatt

Egyre gyakoribbá válnak az iskolákban a genderideológiáról szóló előadások és ezzel a gyerekek érzékenyítése. A téma már a brit parlamentben is terítékre került, ahol egy képviselőnő számolt be az ideológia radikális terjedéséről, azt követően pedig számos szülő is megkereste, hogy aggodalmának adjon hangot.

„Amire ők nagyon ki vannak éhezve, ez a Városháza”

„Amire ők nagyon ki vannak éhezve, ez a Városháza”

Újabb videóval jelentkezett Anonymus, aki ígéretéhez híven további részleteket közölt a korrupciógyanús fővárosi ingatlanügyletekről. Az álarcos alak egy tucat olyan ingatlant sorolt fel – köztük a Városházát, a Mocsáros dűlőt, illetve a Tétényi út 63.-at – , amellyel manapság a főváros házal – írja az Origo.

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
A 888.hu a kényelmesebb böngészés érdekében cookie-kat használ. Részletes leírás ELFOGADOM
Vissza az oldal tetejére