Tudományos áttörés: már nem sci-fi többé a földi légkörben is mûködõ plazma sugárhajtómû
2017.05.25. 22:58
A New Scientist beszámolója szerint hamarosan elfelejthetjük a mostani elavult hajtóműveket, ha repülésről lesz szó, mivel egy tudományos kutatási áttörés következtében megnyílt az út a csak elektromosságot használva működő plazmahajtóművek előtt.
Berkant Göksel, a Berlini Műszaki Egyetem kutatójának bejelentése szerint az általa vezetett német kutatócsapat sikeresen befejezte a tesztelését azoknak a saját fejlesztésű, új plazmamotoroknak, amelyek a repülőgépeket a földfelszínről 30-50 kilométeres, vagy akár azon túli magasságig is képesek felemelni.
Göksel a New Scientist számára nyilatkozva elmondta, hogy az eddigi ilyen irányú kutatások, főként arra koncentráltak, hogy az űr vákuumában hogyan lehet mozgatni kisebb űreszközöket plazma sugárhajtóművek segítségével.
Azonban a berlini kutatásnak már a kezdetektől az átlagos földi légköri viszonyok között is alkalmazható plazma sugárhajtású motorok kifejlesztése volt a célja.
A földi légköri viszonyok között is használható plazmameghajtást a belső MPC gerjesztéshez igénybe vett átmeneti, légköri nanoszekundumos impulzus kisülések alkalmazása tette lehetővé.
Mi voltunk képesek elsőként a földfelszínen is működőképes, nagy sebességű és erejű plazmahajtóműveket létrehozni. Ezek a plazmahajtóművek képesek akár a 20 kilométer/szekundumos sebesség elérésére is"
— mondta el a kutatás vezetője, hozzátéve, hogy a kutatási projekt következő mérföldköve már a plazmahajtómű gyakorlati repülési tesztje lesz.
A kutatócsoport a tervek szerint hamarosan be kell, hogy fejezze annak a kis méretű, mobil energiafejlesztő generátornak a kifejlesztését, amely jelenleg még hiányzik ahhoz, hogy a b-Ionic Airfish elnevezésű, saját tervezésű légi jármű már teljeskörűen képes legyen az önálló működésre a következő repülési tesztjén.
2005-ben a b-Ionic Airfish volt a világ első plazma motoros meghajtású léghajója.
A plazma létrehozásához és fenntartásához szükséges nagy mennyiségű villamosenergia biztosítása az utolsó jelentősebb akadály a projekt során. Ha ezt sikerül majd megoldani, akkor történelmi jelentőségű lehetőség nyílik meg a plazmahajtóművek hétköznapi használatra történő alkalmazására a repülésben és űrhajózásban.
A plazmahajtóművek működéséhez jelenleg még komolynak számító, és a repülőkre szerelhetőség tekintetében túl sok helyet igénylő, villamosenergia fejlesztő kapacitásra van szükség – ismertette a problémát a Technion — Israel Institute of Technology kutatója, Dan Lev a New Scientistnek nyilatkozva.
A berlini kutatócsoport most abban bízik, hogy a napelemek használata, illetve az elektromos teljesítmény vezeték nélküli kapcsolatokon keresztül történő motorokhoz juttatása révén rövid időn belül megoldható lesz ez az energiaellátással összefüggő probléma is.
Ezek alapján — remélhetőleg a már egyáltalán nem távoli jövőben — mindennapos látvány lesz majd a Föld felszínére érkező és onnan induló plazmameghajtású űrhajók repülése.
EZEK IS ÉRDEKELHETNEK
OLVASTAD MÁR?
Donáth Gyurcsánynak: nem Orbán bukására kell készülni, „dolgozni kell”
Donáth Anna, a Momentum éppen babát váró exelnöke, EP-képviselője valamitől hirtelen megigazult. Keményen beszólt a hetek óta az embereket a szerinte küszöbön álló kormányváltással hitegető Gyurcsánynak, aki napról napra – minden alap nélküli – a „készülünk” dumával hergeli a népet.
„Egy közepes mennyiséget” ivott a finn miniszterelnök, de legalább volt egy jó estéje
A közepes relatív.
Ha ütőképes sereget akarsz, ne úgy csináld, mint a britek
Ilyen kvóta, olyan kvóta.
Oroszország energiaexport-bevétele 38 százalékkal nőhet az idén
Oroszország idei energiaexport-bevétele 337,5 milliárd dollár lehet, 38 százalékkal meghaladva a tavalyit, miután emelkedett az olajkivitele, ami párosult a magasabb gázárakkal – áll az orosz gazdaságfejlesztési minisztérium jelentésében, amelyet a Reuters szerzett meg.
Cannabisfüsttel a demokrácia felé és a nővérke lehet pasi is
A zöldek egyik nagy választási ígérete a legális spangli volt. Sokan várták, hogy hasonlóan, mint az USA több államában, Németországban sem számítson bűncselekménynek a marihuánás cigaretta élvezete. „Bevezetjük a kannabiszt a felnőttek élvezeti cikkjeként és külön, erre kijelölt üzletekben fogjuk árusítani” – hangzott el több politikus szájából. Ám az ügy jócskán csúszásban van és elképzelhető, hogy csak 2023-ra realizálható.