Ugrás a tartalomhoz
" Mi vagyunk Soros ellenzéke”
#ez történik
#Orbán Viktor
#belföld
#bevándorlás
#Soros György
#külföld
#fehér férfi
#demográfia
#sport
#Brüsszel
#vélemény
#tudomány
#terrorizmus
#egyetemimetoo

Tovább dagad a magyar e-kereskedelem

Hirdetés

2020.07.17. 00:01

A koronavírus-járvány első napjától tudtuk, hogy az e-kereskedelmet lényeges változás éri, abban azonban nem lehettünk biztosak, hogy ez a változás középtávon milyen irányt vesz – fogalmaz az egyik fővárosi marketingügynökség munkatársa. Utánajártunk, mi történik a piacon, és mire számíthatnak a szereplők a következő időszakban…

Mindenekelőtt azt kell megemlíteni, hogy a magyar e-kereskedelem több éve kiszámítható és dinamikus növekedést produkált. A kiszámíthatóság jó a kereskedőknek, jó a logisztikának és jó minden szolgáltatói körnek, ami az online kereskedelem köré csoportosul. A koronavírus ezt a kiszámíthatóságot tépázta meg, persze nem csak Magyarországon…

A kereskedők azzal szembesültek, hogy pillanatok alatt eladták az összes kézfertőtlenítőt és folyékony szappant, de a kenyérsütők és más gépek piaca is felpörgött. Az otthoni munkavégzés és a bezártság a laptopok, táblagépek, játékkonzolok piacát is alaposan felpörgette. Egyértelműen látszott, hogy az e-kereskedelemnek vannak nyertes és vesztes kategóriái; előbbiek listája hosszabb…

A kezdeti sokk offline pánikvásárlást generált a kiskereskedelemben; nem véletlen, hogy az e-kereskedők is aggódva figyelték az eseményeket. Az érdeklődés egyértelműen a liszt, a cukor és a wc-papír felé terelődött, néhány nap után azonban megváltozott a helyzet: az e-kereskedelem több ágazata a decemberihez hasonlítható forgalmat bonyolított. Alig néhány terület maradt a vesztesek oldalán; ilyen volt a divatcikkek, szépségápolási termékek, fényképezésre és videózásra használható műszaki cikkek piaca.

Az első negyedév hozzávetőlegesen 21,4%-os növekedést eredményezhetett. Ez lényegesen magasabb az előzetes várakozásnál, de március második fele magyarázatul szolgál a komoly növekedésre. A második negyedév természetesen ezt is lényegesen túlszárnyalja. Egyelőre előzetes várakozásokról beszélhetünk; a legtöbb piaci szakértő 32-35%-os növekedést prognosztizál.
A legfőbb kérdés természetesen az, mi lesz ezután. A gyors gazdasági kilábalás ma már kevésbé tűnik reálisnak, Magyarország összességében mégis szerencsés helyzetben van, hiszen a járványhelyzet nem okozott mélyebb gazdasági recessziót.

Sokan úgy vélik, hogy a harmadik negyedév nagyjából 22-25%-os növekedést tartogathat a szektor számára, az év végi hajrára elfogyhat a növekedési lendület, vagyis az üteme 16% körülire mérséklődhet. Ha ez a forgatókönyv valósul meg, az éves növekedés messze túlszárnyalja az e-kereskedők legmerészebb álmait is – mondja a marketing szakértő.

Nem szabad megfeledkezni arról, hogy az e-kereskedelem teljesítményét sok-sok tényező befolyásolja a kialakult vírushelyzeten túl is. A globális szereplők térnyerése csökkenhet, ráadásul az Extreme Digital és az eMAG fúziója védettebbé teheti a piacot a nemzetközi szereplőkkel szemben. Mindeközben jelentős mértékben változik az e-kereskedők számára elérhető marketingeszközök köre; a Google Shopping szolgáltatása még viszonylag újnak számít Magyarországon, máris itt a Facebook Shops. A jól ismert és gyakran alkalmazott forgalmi források továbbra is népszerűek a hazai e-kereskedők körében.

 

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

OLVASTAD MÁR?

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
Vissza az oldal tetejére