A Napnál hetvenszer nagyobb tömegű fekete lyukat fedeztek fel a Tejútrendszerben

Bokor Gábor

2019.12.02. 14:00

A kutatókat is megdöbbentő méretű, a Napnál hetvenszer nagyobb tömegű fekete lyukat fedeztek fel a Tejútrendszerben.

A jelenség 15 ezer fényévnyi távolságra van a Földtől, tömege pedig 70-szer nagyobb a Napénál – hangzott el az M1 aktuális csatorna hétfői műsorában a Nature című tudományos lapban megjelent tanulmányt idézve. Kiss László csillagász-fizikus arról beszélt, hogy a Tejútrendszer közepén található millió vagy milliárd naptömegű fekete lyukakról már évtizedek óta tudnak a tudósok. A csillagász szerint ami újdonság ebben a tudományos felfedezésben, hogy ennek a fekete lyuknak a tömege hetvenszer nagyobb a Napénál.

A csillagfejlődés jelenlegi modelljei szerint ilyen néhány tíz naptömegű fekete lyukak nem is létezhetnének a galaxisunkban. Hozzátette: az összes korábbi, több tíz naptömegű, közepes naptömegű fekete lyukak mind nagyon messze voltak, és azt gondolták, hogy a Tejútrendszerünkben nincsenek jó körülmények ilyenek kialakulásához, de most a kínai vezetésű kutatócsoport megmutatta, hogy mégis vannak. Hozzátéve, hogy a 15 ezer fényév nem olyan nagy távolság, szinte kozmikus szomszédság.

Fotó: AFP

A fekete lyukat egy nemzetközi kutatócsoport fedezte fel a kínai LAMOST teleszkóp segítségével azáltal, hogy hosszú időn át figyelték több nagyobb csillag mozgását.

A csillagászoknak most magyarázatot kell találniuk a jelenségre, ez pedig akár „egy hozzáadott komponens lehet a sötét anyag témájában”

– mondta Kiss László.

A kutatók szerint a fekete lyukaknak alapvetően két típusa létezik. A kisebb, csillagtömegű fekete lyukak a Napnál legfeljebb 20-szor nagyobb tömegűek, akkor keletkeznek, amikor egy nagyon nagy csillag összeomlik. A szupernagy tömegű fekete lyukak viszont legalább több milliószor nagyobbak, mint a Nap, eredetük pedig
ismeretlen.

KOMMENTEK BETÖLTÉSE
Atlasszal küzdenének a vízhiány ellen

A világ folyóinak és vízgyűjtőrendszereinek átfogó, minden jellemző adatot tartalmazó atlaszát készítette el két tudós, akik a kedden mutatták be munkájukat, amely hatalmas segítséget nyújthat a nemzetközi szervezeteknek a vízhiány elleni védekezésben.

Megkezdődött a boszniai-horvát határ közelében fekvő migránstábor bezárása

A boszniai hatóságok megkezdték kedden a horvát határhoz közeli vucjaki migránstáborban sátorozó migránsok elszállítását, az illegálisan felállított tábort teljesen felszámolják.

Bróker Marcsi házi őrizetbe került

Bűnügyi felügyelet alá, házi őrizetbe helyezték a Kun-Mediátor-ügy vádlottját a büntetőügy első fokú ítéletének megszületéséig – tájékoztatta a Szolnoki Törvényszék kedden az MTI-t.

A köztévé után most az egyik minisztériumban akart cirkuszolni Szél Bernadett és Hadházy Ákos

Ma szavaztak a parlamenti képviselők az Országgyűlés működéséről szóló törvény módosításáról, amiben az is szerepel, hogy a jövőben az országgyűlési képviselők valamennyi közigazgatási szervtől előzetes egyeztetés alapján kérhetnek tájékoztatást. Ez annyit tesz, hogy mostantól az országgyűlési képviselők nem ronthatnak be a közintézményekbe váratlanul, képviselői igazolványukat lobogtatva. A szavazás előtt Szél Bernadett, Hadházy Ákos és Szabó Szabolcs országgyűlési képviselők úgy döntöttek, hogy gyorsan berontanak még az Emberi Erőforrások Minisztériumába (Emmi), hogy egyeztessenek többek között a Nemzeti alaptantervről.

Kivégezték a keresztényeket lemészároló terroristát Egyiptomban

Végrehajtották a halálos ítéletet kedden Ibrahím Iszmailin, akit azzal vádoltak, hogy köze volt a Mar Mina kopt keresztény templom ellen 2017 decemberében elkövetett merénylethez.

Megbüntettek egy német lakástulajdonost, mert nem akarta egy afrikainak kiadni a lakását

Diszkrimináció miatt kártérítésre köteleztek kedden Németországban egy lakástulajdonost, mert csak németnek volt hajlandó kiadni az ingatlanát.

Lehúzza a rolót az ukrán portál, mely magyarokat listázott

Leállítja a szervereit a magyarokat is listázó ukrán nacionalista szervezet, a Mirotvorec (Béketeremtő), oldalai ezentúl csak egy zárt felhasználói kör számára lesznek ideiglenesen elérhetők.