A Napnál hetvenszer nagyobb tömegű fekete lyukat fedeztek fel a Tejútrendszerben

Bokor Gábor

2019.12.02. 14:00

A kutatókat is megdöbbentő méretű, a Napnál hetvenszer nagyobb tömegű fekete lyukat fedeztek fel a Tejútrendszerben.

A jelenség 15 ezer fényévnyi távolságra van a Földtől, tömege pedig 70-szer nagyobb a Napénál – hangzott el az M1 aktuális csatorna hétfői műsorában a Nature című tudományos lapban megjelent tanulmányt idézve. Kiss László csillagász-fizikus arról beszélt, hogy a Tejútrendszer közepén található millió vagy milliárd naptömegű fekete lyukakról már évtizedek óta tudnak a tudósok. A csillagász szerint ami újdonság ebben a tudományos felfedezésben, hogy ennek a fekete lyuknak a tömege hetvenszer nagyobb a Napénál.

A csillagfejlődés jelenlegi modelljei szerint ilyen néhány tíz naptömegű fekete lyukak nem is létezhetnének a galaxisunkban. Hozzátette: az összes korábbi, több tíz naptömegű, közepes naptömegű fekete lyukak mind nagyon messze voltak, és azt gondolták, hogy a Tejútrendszerünkben nincsenek jó körülmények ilyenek kialakulásához, de most a kínai vezetésű kutatócsoport megmutatta, hogy mégis vannak. Hozzátéve, hogy a 15 ezer fényév nem olyan nagy távolság, szinte kozmikus szomszédság.

Fotó: AFP

A fekete lyukat egy nemzetközi kutatócsoport fedezte fel a kínai LAMOST teleszkóp segítségével azáltal, hogy hosszú időn át figyelték több nagyobb csillag mozgását.

A csillagászoknak most magyarázatot kell találniuk a jelenségre, ez pedig akár „egy hozzáadott komponens lehet a sötét anyag témájában”

– mondta Kiss László.

A kutatók szerint a fekete lyukaknak alapvetően két típusa létezik. A kisebb, csillagtömegű fekete lyukak a Napnál legfeljebb 20-szor nagyobb tömegűek, akkor keletkeznek, amikor egy nagyon nagy csillag összeomlik. A szupernagy tömegű fekete lyukak viszont legalább több milliószor nagyobbak, mint a Nap, eredetük pedig
ismeretlen.

KOMMENTEK BETÖLTÉSE
Megkezdődött Nyugat-Európa Soros-terv szerinti lakosságcseréje

Nyugat-Európában a termékenységi ráta folyamatosan csökken, a bevándorlólakosság száma pedig évről évre emelkedik. Nagyjából így kell elképzelni azt a lakosságcserét, amit Soros György anno a tervében megálmodott.

Ezektől a szervezetektől várja Trump megbuktatását Soros György

Nem bízza a véletlenre Soros György a november 3-án esedékes amerikai elnökválasztás kimenetelét. Az amerikai tőzsdespekuláns az idei ciklusban több mint a tripláját költötte Trump megbuktatására, mint 2016-ban. A V4NA nemzetközi hírügynökség megmutatja, hogy hová vándoroltak Soros Trump-ellenes támogatásai.

Gyurcsányné szerint a magyar munkások tanulatlanok

Több százezer magyar embert sértegetett Dobrev Klára az ATV műsorában.

Kijev bekérette a magyar nagykövetet, Szijjártó kemény választ adott

„Ha Ukrajna komolyan gondolja, hogy az Európai Unióval szorosabb együttműködésre törekszik és az európai integráció útjára kíván lépni, akkor az ilyen bekéretéseket végre el kellene felejteniük” – közölte a magyar diplomácia első embere.

Íme, a mai nap legfontosabb hírei!

Este 7:59, azaz napvégi hírösszefoglaló a 888-on.

Ne facebookozz, tüntess!

Pozsonyi Ádám írása a 888.hu-n.