A Napnál hetvenszer nagyobb tömegű fekete lyukat fedeztek fel a Tejútrendszerben

Bokor Gábor

2019.12.02. 14:00

A kutatókat is megdöbbentő méretű, a Napnál hetvenszer nagyobb tömegű fekete lyukat fedeztek fel a Tejútrendszerben.

A jelenség 15 ezer fényévnyi távolságra van a Földtől, tömege pedig 70-szer nagyobb a Napénál – hangzott el az M1 aktuális csatorna hétfői műsorában a Nature című tudományos lapban megjelent tanulmányt idézve. Kiss László csillagász-fizikus arról beszélt, hogy a Tejútrendszer közepén található millió vagy milliárd naptömegű fekete lyukakról már évtizedek óta tudnak a tudósok. A csillagász szerint ami újdonság ebben a tudományos felfedezésben, hogy ennek a fekete lyuknak a tömege hetvenszer nagyobb a Napénál.

A csillagfejlődés jelenlegi modelljei szerint ilyen néhány tíz naptömegű fekete lyukak nem is létezhetnének a galaxisunkban. Hozzátette: az összes korábbi, több tíz naptömegű, közepes naptömegű fekete lyukak mind nagyon messze voltak, és azt gondolták, hogy a Tejútrendszerünkben nincsenek jó körülmények ilyenek kialakulásához, de most a kínai vezetésű kutatócsoport megmutatta, hogy mégis vannak. Hozzátéve, hogy a 15 ezer fényév nem olyan nagy távolság, szinte kozmikus szomszédság.

Fotó: AFP

A fekete lyukat egy nemzetközi kutatócsoport fedezte fel a kínai LAMOST teleszkóp segítségével azáltal, hogy hosszú időn át figyelték több nagyobb csillag mozgását.

A csillagászoknak most magyarázatot kell találniuk a jelenségre, ez pedig akár „egy hozzáadott komponens lehet a sötét anyag témájában”

– mondta Kiss László.

A kutatók szerint a fekete lyukaknak alapvetően két típusa létezik. A kisebb, csillagtömegű fekete lyukak a Napnál legfeljebb 20-szor nagyobb tömegűek, akkor keletkeznek, amikor egy nagyon nagy csillag összeomlik. A szupernagy tömegű fekete lyukak viszont legalább több milliószor nagyobbak, mint a Nap, eredetük pedig
ismeretlen.

KOMMENTEK BETÖLTÉSE

Kitüntették a bajba jutott magyarok hazahozatalában résztvevőket

Minden magyar embert biztonságban kell tudnunk – jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken Budapesten, azon a kitüntetési ceremónián, ahol azokat ismerték el, akik az elmúlt hónapokban részt vettek a bajba került magyarok hazahozatalában.

Ha ezt Ferenc József látná

Rendkívül jó ütemben halad az osztrák integrációs program. Bécsben kurd és török bevándorlók verik össze egymást.

Ideológiai emberkísérleteket támogat Karácsony varsói haverja

Sokkoló hír rázta meg a varsói lakosságot, ugyanis kiderült, hogy az LMBT-mozgalmat támogató NGO-k drogokat próbáltattak ki a lakosokkal a felvonulásaik alkalmával. A legmegdöbbentőbb fordulat mégis az, hogy az ideológiai projektet a Rafal Trzaskowski vezette varsói városháza is támogatta.

Sikeres a betegeken tesztelt magyar lélegeztetőgép

A betegek kezelésében is sikeresnek bizonyult az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) támogatásával megvalósított, szabadalmaztatás alatt álló lélegeztetőgép.

Alapjogokért Központ: kíméletlenül büntetendő a pedofília

Az Alapjogokért Központ tegnap bemutatta a balliberális Révész Sándor újságíró 2014-es, „A pedofil is ember” (sic!) c. cikkét, melyben a rajzolt pedofil tartalmakat mentegette. Most újabb gyöngyszem került elő.

Varga Mihály nyomatékosította a magyar álláspontot

A magyar álláspont szerint igazságosnak, rugalmasnak és a politikamentesnek kell lennie a gazdasági újraindítást célzó uniós helyreállítási csomagnak – jelentette ki Varga Mihály az unió pénzügyminisztereinek, videokonferenciás tanácskozásán.