A Napnál hetvenszer nagyobb tömegű fekete lyukat fedeztek fel a Tejútrendszerben

Bokor Gábor

2019.12.02. 14:00

A kutatókat is megdöbbentő méretű, a Napnál hetvenszer nagyobb tömegű fekete lyukat fedeztek fel a Tejútrendszerben.

A jelenség 15 ezer fényévnyi távolságra van a Földtől, tömege pedig 70-szer nagyobb a Napénál – hangzott el az M1 aktuális csatorna hétfői műsorában a Nature című tudományos lapban megjelent tanulmányt idézve. Kiss László csillagász-fizikus arról beszélt, hogy a Tejútrendszer közepén található millió vagy milliárd naptömegű fekete lyukakról már évtizedek óta tudnak a tudósok. A csillagász szerint ami újdonság ebben a tudományos felfedezésben, hogy ennek a fekete lyuknak a tömege hetvenszer nagyobb a Napénál.

A csillagfejlődés jelenlegi modelljei szerint ilyen néhány tíz naptömegű fekete lyukak nem is létezhetnének a galaxisunkban. Hozzátette: az összes korábbi, több tíz naptömegű, közepes naptömegű fekete lyukak mind nagyon messze voltak, és azt gondolták, hogy a Tejútrendszerünkben nincsenek jó körülmények ilyenek kialakulásához, de most a kínai vezetésű kutatócsoport megmutatta, hogy mégis vannak. Hozzátéve, hogy a 15 ezer fényév nem olyan nagy távolság, szinte kozmikus szomszédság.

Fotó: AFP

A fekete lyukat egy nemzetközi kutatócsoport fedezte fel a kínai LAMOST teleszkóp segítségével azáltal, hogy hosszú időn át figyelték több nagyobb csillag mozgását.

A csillagászoknak most magyarázatot kell találniuk a jelenségre, ez pedig akár „egy hozzáadott komponens lehet a sötét anyag témájában”

– mondta Kiss László.

A kutatók szerint a fekete lyukaknak alapvetően két típusa létezik. A kisebb, csillagtömegű fekete lyukak a Napnál legfeljebb 20-szor nagyobb tömegűek, akkor keletkeznek, amikor egy nagyon nagy csillag összeomlik. A szupernagy tömegű fekete lyukak viszont legalább több milliószor nagyobbak, mint a Nap, eredetük pedig
ismeretlen.

KOMMENTEK BETÖLTÉSE
Lassan többet tudhatunk majd a Nap sarkvidékéről

A Nap sarkvidékeinek felderítésére indít missziót az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) és az Európai Űrügynökség (ESA).

Meanwhile in Romania: autópályahídon terelte nyáját egy román pásztor

Szamarak és juhok százai akadályozták a forgalmat a romániai A2-es autópályán kedden, mivel egy pásztor az autópálya Duna-hídján terelte át nyáját.

A világ legnagyobb képmutatása a davosi klímacsúcs

Azok sipítoznak a leghangosabban a környezetszennyezés miatt, akik a leginkább tehetnek arról.

Századvég: tovább fokozódik a migrációs nyomás

Az elmúlt hónapokban fokozatosan nőtt a migrációs nyomás az ország déli határán, miközben az illegális migránsok új eszközökkel és módszerekkel próbálnak bejutni Magyarország területére – olvasható a Századvég Alapítvány keddi közleményében.

„2015 szeptembere óta nem volt hasonló esemény Röszkénél”

Georg Spöttle biztonságpolitikai elemző úgy véli, a Soros-szervezetek is segíthették a migránsokat.

Díszcigánynak nevezte a Fidesz EP-képviselőjét az Azonnali

Felháborító véleménycikket közölt az LMP-hez köthető bulvárlap.