Vízre bocsátották a világ legnagyobb atommeghajtású jégtörõ hajó típusának legújabb példányát
2017.09.25. 21:28
A világ legnagyobb és legerősebb nukleáris jégtörő hajó típusának a 22220-as projekt elnevezésű Arktika, Arktik (Sarkvidéki) osztályú hajótípusnak már a második példánya került a befejezéséhez közeli állapotba, a Szibír, azaz a Szibéria vízre bocsátásával.
Ezzel az összesen tervezett három Arktika osztályú hajóból mostanra már a második atomjégtörő került befejezéshez közeli állapotba. A következő, Urál nevű, Arktika osztályú atomjégtörő pedig jövőre kerül vízre bocsátásra.
Az elsőként vízre bocsátott 22220-ás típusú, az Arktika osztálynak a nevét is adó hajó maga az Arktika volt 2016-ban, amely a tervek szerint 2019-ben már szolgálatba is állhat. Az Arktika legújabb testvéreként most vízre bocsátott Szibéria pedig 2020-ra készülhet el véglegesen a szentpétervári Baltik hajógyárban.
A Szibéria jégtörő 33.540 tonna vízkiszorítású, 173,3 méter hosszú és 34 méter széles. A 74 fős legénységű atommeghajtású hajó jégmentes hajózási körülmények között 22 csomós maximális sebességgel képes haladni, miközben a hajótest kialakítása 2,9 méteres jég áttörését is lehetővé teszi óceáni és folyami körülmények között egyaránt, 1,5-3 csomós sebességgel.
A Roszatom megbízásából az Egyesült Orosz Hajógyártó Társaság szentpétervári dokkjában felépített atomjégtörőben két RITM-200 atomreaktor biztosítja az energiát 175 megawatt kapacitással.
Azért van két különálló reaktor a jégtörőben, hogy az egyik meghibásodása esetén a másik képes legyen ellátni a hajót a jégen való áttöréshez szükséges energiával.
Az Afrikantov Design Bureau tájékoztatása szerint a Szibéria reaktoraiban lévő nukleáris fűtőanyagot 7-10 évente kell majd cserélni, és a reaktorok elsődleges élettartama 40 évre tervezett.
A Szibéria fedélzetén kialakításra kerül egy helikopter-leszállópálya is, egy Ka-32-es egy Mi-8-as forgószárnyas számára is.
Oroszország nagy reményeket fűz ahhoz, hogy az orosz felségterületen áthaladó északi tengeri hajózási útvonal hamarosan a jelenlegi szuezi csatornán áthaladó kereskedelmi hajózási szállítási útvonal alternatívájává válhat. Az északi hajózási útvonalon csak 20 nap, míg a szuezi csatornán 33 nap a szállítás ideje.
A három új atomjégtörőnek — Oroszország eddig meglevő nyolc atommeghajtású jégtörőjével együtt — az északi sarkközeli hajózási útvonalak folyamatos nyitva tartása lesz majd a feladata.
A tervek szerint az atommeghajtású jégtörők mögött haladó szállítóhajók konvojai révén évente több millió tonna árut lehet majd évente az északi hajózási útvonalon át Ázsia és Európa között szállítani.