Vajon megéri Németországnak amerikai F-35-ös gépeket vásárolni?
2017.11.13. 12:58
A nemzetközi sajtó a német légierő vezetőjét idézve azt állítja, hogy a lassan kiöregedőfélben levő Tornado vadászgépeket amerikai F-35-ös gépekre cserélheti Németország. Ha valóban létrejönne az üzlet a vitatott harci értékű, ám drága F-35-ösök beszerzésére, akkor az az európai vadászgépek gyártásának a végét is jelentheti.
Karl Muellner altábornagy, a német légierő vezetője a napokban gyakorlatilag egy ötödik generációs harci gép beszerzésének szükségességéről nyilatkozott a sajtónak. A tábornok szerint a Luftwaffénak olyan gépre lenne szüksége, amelyet nehéz felderíteni a radarokkal, és amely emellett nagy távolságból is képes csapásmérésre.
A szakértők szerint a német légierő vezérkari főnöke által közzétett "ötödik generációs" paraméterek teljesítése, gyakorlatilag csak az F-35-ösök megrendelésével lehetne lehetséges, mivel a nyugati államok katonai szövetségi rendszerének repülőgépgyártói közül jelenleg csak ez az egy, a Lockheed Martin által gyártott F-35-ös géptípus felel meg ennek a kritériumnak.
Hogy mennyire létszükséglet a német Tornado támadó vadászgépek lecserélése, az egy erősen vitatott a nemzetközi szaksajtó szerint. Gyakran jelennek meg olyan hírek a sajtóban, hogy Németország Tornado vadászgépeinek csak a harmada van bevetésre kész állapotban.
Azonban a szakértők szerint azt nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ez az alacsony szintű hadrafoghatósági arány nem a gépek végletes elöregedése miatt következett be, hanem az utóbbi évtizedekben a német hadseregben bekövetkezett állandó pénzhiány miatt.
A német-olasz-brit együttműködésben a hetvenes évek végén szolgálatba állt, kétüléses, változtatható szárnyállású Tornado támadógépek hivatalosan még 2030-ig a Luftwaffe hadrendjében állhatnának.
A német hadsereg a közelmúltban egyébként hivatalosan négy gép esetleges megvásárlására kért árajánlatot a gyártóktól. Ezek a típusok: a Boeing F-15-ös és F6A-18-as, az európai Eurofighter Typhoon és a Lockheed F-35 Lightning II típusai.
A gépek több tízmilliárd dolláros beszerzési költségei miatt a gép beszerzése biztos, hogy nem egyszerűen csak a hadsereg igényeitől függ majd, hanem a német parlament, illetve a berlini kormányzat dönt róla.
Az F-35-ösök beszerzése ellen szól, hogy azok megvásárlása az európai katonai repülőgépgyártás koporsószöge lehetne. Ráadásul úgy, hogy a német hadiipar is érdekelt a közösen fejlesztett európai vadászgépek gyártásában. Az F-35-ös géptípus a világ legdrágábban, több mint 1 trillió dollárért kifejlesztett vadászgépe, amely azonban a mai napig súlyos gondokkal küzd. Az eredetileg tervezettnél végül jóval nagyobb lett az F-35-ös csökkentett radarképe, azaz vesztett a lopakodó képességéből.
Az F-35-ös ugyanakkor csak nagyon kevés fegyverzetet és hasznos terhet (rakétát, bombát) tud magával vinni, miközben pedig az aerodinamikai képességei meglehetősen gyengék (gyengébbek, mint az F16-osé). A lopakodó képesség pedig ma már messze nem olyan hatékony előny, mint amilyennek még a '80-as évek elején számított. A földi légvédelmi radarok között ma már az alacsonyabb frekvenciákon dolgozó antennarendszerek is a részei, amelyek a lopakodó gépek bemérését szolgálják.
A már legyártott gépekkel hosszú ideig súlyos gondok voltak. Így például kezdetben életveszélyes problémák voltak az oxigénellátó rendszerrel. Legutoljára pedig – alig néhány hete – a Lockheed Martin egy hónapra felfüggesztette az F-35-ösök leszállítását, miután a Hill AFB szakemberei rozsdásodást fedeztek fel a gép törzskereténél.
A Pentagon ezt követően szeptember 21. és október 20. között felfüggesztette az F35-ös Joint Strike Fighterek átvételét, miután egy közös vizsgáló csoport azt derítette ki , hogy a rozsdásodást az alumínium törzsborítás korrózióvédelménél és azok furatainak kialakításánál elkövetett mulasztások okozták.