Ugrás a tartalomhoz
" Mi vagyunk Soros ellenzéke”
#ez történik
#Orbán Viktor
#belföld
#bevándorlás
#Soros György
#külföld
#fehér férfi
#demográfia
#sport
#Brüsszel
#vélemény
#tudomány
#terrorizmus
#egyetemimetoo

Tíz éve kezdõdött a nagy német átverés

888.hu

2015.12.13. 22:00

Súlyos tanulságai vannak a Volkswagen dízelbotrányának. Nemcsak a cég, de egész Németország, és áttételesen Európa számára is.

A német ipar zászlóshajója, a Volkswagen több mint 10 éve döntött úgy, hogy a sikeres amerikai piacszerzési kísérlet érdekében semmibe veszi az amerikai környezetvédelmi szabályokat. A cég új vezérigazgatója szerint "hibás döntések láncolata" vezetett a dízelbotrányig; kívülről nézve azonban a hibás német szemlélet az oka mindennek. De kezdjük az elején:

1970-ben

az amerikai Szövetségi Környezetvédelmi Hivatal (Environmental Protection Agency - EPA) kötelezi az autógyártókat, hogy igazolják, az amerikai piacon forgalmazott autóik megfelelnek a környezetvédelmi előírásoknak. Ehhez többek között azokról a motoralkatrészekről is listát kell mellékelniük, amelyek befolyásolják az autók károsanyag-kibocsátását.

1974-ben

a Volkswagent 120 ezer dollárra bünteti a hivatal, amiért a cég jelentésében elmulasztotta közölni, hogy néhány modelljébe olyan hőérzékelő-kapcsolót szerelt, amely befolyásolta a motor károsanyag-kibocsátását. A társaság tagadja a mulasztást.

2000-ben

az EPA megváltoztatja eljárásrendjét - csak szúrópróba-jellegű teszteléseket hajt végre, az autógyártóktól is kevesebb tanúsítványt igényel.

2001-ben

a hivatali tesztek során kiderül, hogy az 1999-ben piacra dobott Volkswagen Beetle károsanyag-kibocsátása a valóságban magasabb, mint amit az autók műszerei mutatnak; ennek oka, hogy a bogarakba gyári-hibás szenzorokat ültetettek. A hibáról a VW wolfsburgi központjában legalább egy évvel korábban tudomást szereztek, de az EPA-nak nem szóltak. A mulasztásért végül 2005-ben 1,1 millió dolláros bírságot fizetnek, valamint 26 millió dollárt a hibás autók visszahívásáért. A társaság tagadja a mulasztást.

2005-ben

a Beetle-ügy rendezésének részeként, a Volkswagen ígéretet tesz, hogy "javít" a hivatalnak küldött jelentésein. Ugyanebben az évben a Volkswagen vezetése úgy dönt, változtat amerikai stratégiáján, és eztán a dízel-üzemű autókra helyezi a hangsúlyt, elindítva saját "clean-diesel" programját, amivel nagy teljesítményű dízelautóit reklámozta.

Itt kezdődik a szeptember óta dízel-botrány néven elhíresült átverés.
Kapcsolódó írások:
  • A VW Európát is átverte
  • Meggyógyítják a Volkswageneket, a javítás ingyen lesz
  • Így törik szét a német nemzeti büszkeség
  • Csak a munkások szívták meg a VW-nél
  • Volkswagen: 15 milliárd dolláros hazugság

Az erről készült jelentést a napokban a társaság elnöke, Hans Dieter Pötsch azzal összegezte, hogy abban az időszakban a szabályszegésekkel, csalásokkal szemben toleráns vállalati kultúra volt az uralkodó a Volkswagennél. Pötsch és Matthias Müller VW-vezérigazgató elmondása szerint a mérnökök aztán döntöttek a környezetvédelmi tesztet kijátszó szoftver beépítéséről, hogy kiderült: a rendelkezésükre álló idő és anyagi keretek között másképp nem tudják megoldani a feladatot.

A cégvezetők arra nem adtak választ, hogy a vizsgálat során vétkesnek talált 9 mérnöknek ki adott utasítást a szoftver beépítésébe, sem arra, ki a felelős, hogy ez ilyen hosszan titok maradhatott. A jelentés szerint ugyanis az igazgatótanács és a felügyelőbizottság tagjai sem érintettek az ügyben. Olyannyira, hogy a válság kirobbanása előtt a pénzügyi igazgatói posztot betöltő Pötsch most az igazgatótanács elnöke. A környezetvédelmi vizsgán megbukott új Beetle körül anno bábáskodó Winterkornnak, aki 2007 óta vezette a céget, valamint a cég korábbi elnökének, Ferdinand Piëchnek viszont mennie kellett. Felelősséget azonban ők sem vállaltak.

Piëch távozása óta azonban bennfentes történetek kaptak szárnyra a volt VW-mágnás módszereiről. Részletek arról, hogy hajlamos volt a pillanatnyilag egyszerűbbnek, de legalábbis olcsóbbnak tűnő megoldásokat választani. Hogy diktatórikus módszerekkel követelte a sikert és tiltotta a bukást. Az általa vezetett vállalat így képtelennek bizonyult alkalmazkodni a változó környezethez. Bukása garantált volt.

Ahelyett, hogy a VW a 2005-ös kudarcot (azaz hogy képtelen az amerikai környezetvédelmi előírásoknak megfelelő dízel-motorokat gyártani) elismerte és felhasználta volna (azaz további kísérletezésekkel eljutott volna a "tiszta" megoldáshoz), úgy csinált, mintha a probléma nem létezne, és ezt elhitette a vevőivel és a felügyeletekkel is. Egy téveszmét éltetett, és a VW működését ennek rendelte alá. Ezt csak vezetői döntéssel lehetett volna megszüntetni: az eddig alkalmazott irány helytelenségének beismerésével.

Könnyű lenne azt gondolni, a Volkswagent az arrogancia vezérelte: tudták, hogy meg tudják csinálni, hát megtették. Sokkal inkább a bukás beismerésétől való félelem vitte rá őket a csalásra. A cég élén olyan emberek ültek, akik nem fogadták el érvként, hogy nem lehet megcsinálni. Hogy nem fog működni. Kivártak, míg már nem volt mit tagadni, majd azt mondták: nem éreznek személyes felelősséget.

Ez a félelem nem csak Wolsfburgban, hanem Berlinben is jelen van.

A nap karikatúrája a 888-on

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

OLVASTAD MÁR?

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
Vissza az oldal tetejére