Ugrás a tartalomhoz
" Mi vagyunk Soros ellenzéke”
#ez történik
#Orbán Viktor
#belföld
#bevándorlás
#Soros György
#külföld
#fehér férfi
#demográfia
#sport
#Brüsszel
#vélemény
#tudomány
szabad vasárnap
 
 
 
 

Repülővel utaznál a nyáron? Gondolj erre is!

2018. június 7. 21:00

Mennyibe kerül valójában egy nyaralás? Senki sem számol azokkal a költségekkel, amelyet nem közvetlenül fizet ki, pedig a turisták rendkívül szennyezik a környezetet, ami nem kis pénzbe kerül.

Végre itt a nyár, a meleg. Lassan vége az iskolának, a vizsgaidőszak is hamarosan lezárul, mindenki kivesz néhány szabadnapot, megszabadul a munkától. Az emberek pihenésre vágynak, és hát mi más lehetne a feltöltődés legnépszerűbb módja, mint az utazás. Mindenki szereti a szép, új helyeket, élményeket. Az utazás árát – hogy mennyibe kerül eljutni úti célunkig és haza, mennyit kell fizetni a szállodáért, az ételért, valamint az egyéb szolgáltatásért – mindenki könnyedén ki tudja számítani. De mennyibe kerül valójában egy út? Sajnos a láthatatlan költségekkel – mint a környezetszennyezés – senki sem számol, hiszen nem közvetlenül fizetünk érte. Ennek azonban hamarosan vége lehet.

Egy, a Nature Climate Change című tudományos folyóiratban publikált tanulmány szerint a turizmus az üvegházhatású gázok 8 százalékáért felelős. Azaz jóval nagyobb részt tesz ki, mint amire eddig gondoltunk. Ebben nagy szerepet játszik a légi közlekedés, ami a globális szén-dioxid-kibocsátás 2 százalékát teszi ki jelenleg. Több cég már a repülőjegy vásárlásakor felajánlja a lehetőséget, hogy fizessünk a ránk jutó szén-dioxid-kibocsátás után. De mit kezdenek a pénzzel, illetve mennyire válik be a módszer?

A párizsi klímaegyezményben azt a célt tűzték ki, hogy 2 Celsius-fok alatt tartsák a globális átlaghőmérséklet növekedését. Ez azt jelenti, hogy minden egyes embernek évente csak 2 tonna szén-dioxid-kibocsátás engedélyezett. Példának okáért, ha Frankfurtból Szingapúrba, majd vissza Frankfurtba utazunk, akkor máris körülbelül 6 tonna szén-dioxid kibocsátásáért vagyunk felelősek. A többi utasra ez ugyanúgy vonatkozik.

A legjobb megoldás az lenne, ha elkerülnénk a repülést, de ez ma már szinte elképzelhetetlen. Sőt, egyre többen veszik ezt a közlekedési eszközt igénybe. A becslések szerint az utasok száma 2036-ra elérheti évente a 7,8 milliárd főt, azaz néhány éven belül megduplázódhat az arány.

Fotó: AFP

A szén-dioxid-kibocsátásunk után történő fizetés kényelmes megoldásnak tűnik, hiszen ahelyett, hogy a szokásainkon változtatnánk, csak fizetünk az általunk okozott kár következményeiért. Ráadásul nem is kötelező, csak önkéntesen választható ez. A pénz a fejlődő országokba jut, ahol tiszta energiába és erdősítésbe fektetik.

Még nagyon kevés utas választja ezt a lehetőséget. Sokan nem is tudnak róla, pluszmunkát igényel és nagyon nehéz pontosan nyomon követni a hatását. Hiszen mire a fák megnőnek, már rég átléptük a 2 Celsius-fokos növekedést. Ráadásul még nem is számoltunk azzal, hogy a fa elpusztulhat, egy esetleges erdőtűzről nem is beszélve, ami még több szén-dioxidot juttatna a levegőbe.

Azt, hogy egy járat pontosan mennyi szén-dioxidot bocsát ki, környezetvédelmi csoportok számolják ki, ezáltal biztosítva, hogy nem a légitársaságok profitálnak majd az önként felajánlott támogatásokból és nem árazzák túl a kibocsátást.

Egy járat kibocsátásának mértéke függ a repülő hatékonyságától, a rakomány súlyától és az ülések mennyiségétől. A támogatásból részesülő projektek eltérnek abban, hogy mennyi pénzre van szükségük ahhoz, hogy egy tonna szén-dioxidot el tudjanak "tüntetni".  Ezen okokból kifolyólag légitársaságonként változik, hogy mennyit kell fizetnünk, ha csökkenteni szeretnénk a szén-dioxid-kibocsátásunkat.

Egyébként például az egyik legnépszerűbb fapados légitársaságnál, a Ryanairnél is él ez lehetőség. Az utasok ellensúlyozhatják repülésük „szénköltségét" azzal, hogy a foglalási folyamat végén önkéntes adományt adnak egy éghajlatváltozással foglalkozó jótékonysági szervezetnek.

A repülőutakról való lemondás évi 1,6 tonnányi szén-dioxiddal kevesebb kibocsátást jelent. Ha egy ember lemond az autóról, évente 2,4 tonna klímakárosító szén-dioxidot spórol meg, a hús nélküli táplálkozás pedig 0,8 tonnányi megtakarítással egyenlő. Az energiatakarékos lámpák és a tudatos újrahasznosítás például negyed-, nyolcadannyira hatékony a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése szempontjából, mint a vegetáriánus táplálkozás.

A turizmusnak azonban ennél összetettebb hatása van. Az idegenforgalom a klímaváltozás mellett hozzájárul a levegőszennyezéshez, a zajszennyezéshez, a helyi források kizsigereléséhez, a vízforrások túlhasználatához, a föld degradációjához, a hulladék mennyiségének növekedéséhez és még sorolhatnánk.

Mindezen problémák nagyban érintik Európát, ami az egyik legkedveltebb úti cél. A 2010-es adatok szerint a turizmus az EU GDP-jének valamivel több mint 10 százalékát tette ki.

Mallorca, Palma bay

A sajtó nemrég attól volt hangos, hogy Barcelonának elege van a turistákból, de Mallorcán sem látják szívesen őket. A felkapott helyeken nemcsak a tömeg fullasztó, hanem az utánuk maradt szemétmennyiség is. Biztos mindenkinek ismerős, amikor a szállodában minden egyes pohár italba teljesen indokolatlanul legalább 2-3 szívószálat beletuszkolnak. Szerencsére az EU már dolgozik azon, hogy legalább a műanyag hulladék mennyiségét visszaszorítsa. Az Európai Bizottság ennek érdekében szigorúbb uniós szintű szabályokra tett javaslatot: betiltanák azon egyszer használatos műanyag termékek árusítását, amelyek könnyen és olcsón helyettesíthetők, például a szívószálakat, a műanyag tányérokat és evőeszközöket.

A szemét mellett az egyik legfeltűnőbb jelenség a turisták vízpazarlása, akik az útjuk során sokkal több vizet használnak el, mint otthon. Átlagosan ez a mennyiség 3-4-szer nagyobb szokott lenni, mint a helyi lakosoké.

Áprilisban a Szent Anna-tó környékére szeretek fel tiltótáblákat, miszerint tilos fürdeni a tóban. A víznek ugyanis nem tett jót, hogy a nyári idényben fürdőző turisták naptejet és különböző testápoló készítményeket juttattak a vízbe. Mivel a tó tulajdonképpen a vulkánkráterbe lehulló esővizet tárolja, sem forrása, sem lefolyása nincsen, ezért vize csak csekély mértékben képes az öntisztulásra.

Egyszóval nyaralás közben is legyetek körültekintőek és figyeljetek oda a környezetetekre, hogy ha később vissza szeretnétek térni, akkor ugyanaz az élmény fogadhasson titeket!

OLVASTAD MÁR?

szabad vasárnap
 
 
 
 
KOMMENTEK BETÖLTÉSE
A Föld mágneses pólusai gyorsabban is felcserélődhetnek, mint azt korábban hitték

A Föld mágneses pólusai gyorsabban is felcserélődhetnek, mint azt korábban hitték

century-on

A Föld mágneses pólusai gyorsabban és hamarabb felcserélődhetnek, mint azt a tudósok eddig gondolták. Sőt, a folyamat talán már el is kezdődött.

Kerekek nélküli kényszerleszállást hajt végre egy repülőgép

Szörnyű helyzetbe került egy Gulfstream IV-es típusú repülőgép New Jersey fölött, miután felszállás közben kidurrantak a kerekei.

Este 7:59

Este 7:59

7:59

Ez volt ma.

Svéd választások: lejtmenetben a baloldal

Svéd választások: lejtmenetben a baloldal

amerika, london, párizs

A közvélemény-kutatások szerint a nyitott határok mellett kampányoló svéd Szociáldemokrata Párt tagjai a történetük leggyengébb eredményére készülhetnek a szeptember 9-i választásokon.

Márki-Zaynak bíróság elé kell állnia

Márki-Zaynak bíróság elé kell állnia

kétharmad

A hódmezővásárhelyi polgármesternek rágalmazás miatt kell bíróság elé állnia, mert egy tévéinterjúban többszörösen elítélt bűnözőnek nevezte Szabó Bálint jogászt.

Az amerikai antifák szerint az amerikai zászló fasiszta jelkép

Az amerikai antifák szerint az amerikai zászló fasiszta jelkép

amerika, london, párizs

Itt tartanak a legharcosabb antifák, akik minden lehetőséget megragadnak arra, hogy Donald Trump ellen tüntessenek.

Ökojobb kiáltvány

Ökojobb kiáltvány

kinyílott a pitypang

Véletlen lenne, hogy akkor jelenik meg az Ökojobb kiáltvány, amikor Szél Bernadett lemond?

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
A 888.hu a kényelmesebb böngészés érdekében cookie-kat használ. Adatvédelmi tájékoztató ELFOGADOM
Vissza az oldal tetejére