Ugrás a tartalomhoz
" Mi vagyunk Soros ellenzéke”
#ez történik
#Orbán Viktor
#belföld
#bevándorlás
#Soros György
#külföld
#fehér férfi
#demográfia
#sport
#Brüsszel
#vélemény
#tudomány
#terrorizmus
Big pikcsör
 
 
 
 

Köves Slomó: "A probléma nem az iszlámmal van, hanem velünk"

Fűrész Gábor - GFG - Ketipisz Sztavrosz

2017. január 18. 18:58

Rendhagyó beszélgetés Köves Slomóval a 888-ról, a régi és az új világrendről, a holokausztról és a szocializmusról, Trumpról és a liberálisokról, Vona Gáborról és az okádékról, és persze arról, hogy na de "mit is adott nekünk a zsidó-keresztény kultúra."

Minden növést rothadás kell, hogy megelőzzön”

GFG: Ha jól kódolom, amit mondtál, akkor eszerint úgy néz ki mindig a világ, hogy mindig kell lennie valami abszolút értéknek, ami kijelöli a koordináta-rendszer középpontját. Legyen ez az abszolút pont akár isteni, akár sátáni. Mint ahogy a régi világrendben a holokauszt volt ilyen vonatkozási pont. Ennek az érvényessége azonban kezd elveszni, legalábbis gyengül. Mi lesz az új origó?

Köves: Szerintem nem az a változás, hogy kell-e erkölcsi támpont. Az erkölcsi támpont az az embernek kell. Az alapvető kérdés, hogy ki vagy mi lesz az alanya ennek a folyamatnak. Az atomizált, egyénre alapozott, individuális/individualista politikaszervezés korszaka bizonyosan a végéhez közeledik. Meggyőződésem, hogy az egyes közösségek jelentősége meg fog nőni.  A nemzetállamok válsága már önmagában ki kell, hogy kényszerítse a lokális közösségek szerepének felértékelődését és azok létrejöttét mintegy katalizálni lesz képes. Válságunk egyik fő tünete az egyénekre atomizált értéksemlegességből adódó értékrelativizmus, ennek egyetlen kúráját látom ma: a közösséget, mint értékorientációs aktort újra felemelni. A saját, személyes életünkben is meg fog nőni a közösség, jelentősége. Én ebben a változásban látom azt is, hogy mi a szerepe mondjuk egy zsidó közösségnek az egyes egyén életében és a tágabb közösség (mondjuk nemzet) közösségek hálózatában.

GFG: Ez előre mutat vagy vissza? Meghaladás vagy visszatérés? Leo Strauss, a huszadik század egyik meghatározó politikai filozófusa szerint a Nyugat válságának az a lényege, hogy a Nyugat elbizonytalanodott a saját céljait illetően. Egyetértesz ezzel a helyzetértékeléssel?

Köves: A zsidó filozófiában van egy példabeszéd arról, hogy minden növést rothadás kell, hogy megelőzzön. Amikor a magot vagy a gyümölcsöt leejtjük a földre, és az szétrohad, akkor nő ki belőle az új. A rohadás persze nem kell, hogy mindig világégéssel járjon. De az biztos: akkor tud fejlődni valami, ha szembenéz a saját válságával. Ez a szembenézés tudja őt a továbblépésre serkenteni. A világ mindig fejlődik, minden válság tulajdonképpen szükséges velejárója a fejlődésnek.

GFG: Az a válság, amiben most vagyunk, nyilván nem mérhető ahhoz a válsághoz, aminek a végkifejlete lett a holokauszt.

Köves: Ezt még nem tudhatjuk azért... De azért reméljük, hogy így van.

Fűrész: Legalább legyünk optimisták.

GFG: Azért megindulnak intellektuális kísérletek, nem? A politika felől nézve is. Onnan indultunk, hogy a 21. századi jobboldal is arra kényszerül, hogy tisztázza a viszonyát a saját gyökereihez, a saját hagyományához, hogy mit jelent zsidó-keresztény európai kultúrában felnőni. Erről te mit gondolsz?

Köves: Mármint a zsidó-keresztény alapról?

GFG: Hogy van ilyen, azt olyan természetesnek gondoljuk, minthogy ég a lámpa. Nem kérdezünk rá, mert magától értetődőnek gondoljuk, merthogy fény van a szobában. Karácsony előtt vendégünk volt Kiss-Rigó püspök úr, tőle is megkérdeztük, na de mégis, mit köszönhetünk a kereszténységnek.

Köves: És ő mit mondott? Jó választ adott?

GFG: Érdekes, hogy defenzív pozíciót foglalt el, valamiért úgy gondolta, hogy mentegetőznie kell.

Köves: Szerintem nem az az első kérdés, hogy a zsidó-keresztény meghatározás, mint értékközösség vagy mint értékalap az jó-e, vagy, hogy ahhoz mi a viszonyunk. Az első kérdés az, hogy mit is jelent nekünk az, hogy zsidó vagy keresztény. Nekem erről elég határozott véleményem van, legalábbis a zsidó oldalról. Ebből kifolyólag arról is elég határozott álláspontom van, hogy az a spirituális alap, amelyet a zsidó szellemi tradíció ad, mennyire megkerülhetetlen az emberi erkölcs kérdéseiben. Onnan kell ugyanis kiindulnunk, hogy feltesszük a kérdést: mire is épül a morál? Ha nincs abszolútum, akkor az erkölcsileg helyesről társadalmi szerződés dönt. Tehát teljesen szubjektív döntés tárgyává válik, hogy mi a jó és a rossz. Mert ugye abszolút abban a felfogásban, amiben nincs Isten, nem tud lenni. Ott minden relatív.

Fotó: Kozma Zsuzsi

GFG: Így minden szubjektív lesz, mert minden tologatható.

Köves: Isten meghatározásának a lényege, hogy végtelen és abszolút. Ha nincs Isten, akkor nincsenek abszolút értékek. Sőt ez a kérdés még csak nem is az istenhiten, hanem a kinyilatkoztatásba vetett hiten múlik. Mivel az is előfordulhat, hogy valakinek a világképében benne van a mindent mozgató. Felfoghatatlan, de ez még nem jelenti azt, hogy van terve is velünk ennek a transzcendens valaminek. Ha a Spinoza-féle gondolatvilágot követjük, akkor azt állítjuk, hogy ez a Transzcendens Felfoghatatlan csak úgy kiköhintette magából a véges világot. Ez tulajdonképpen az Ősrobbanás elméletnek az erkölcsi üzenete – szemben a tudatos teremtésperspektívájával.  Tehát nem volt vele célja, nem volt egy tudatos teremtés. A zsidó-keresztény gondolatnak ezzel szemben nem az a lényege, hogy van Isten, hanem hogy a teremtés egy céllal töltött tudatos folyamat. Ez talán az oka annak is, hogy a Biblia a teremtés történetével kezd és nem azzal, hogy bemutatja a Teremtőt. A lényegi mondandója ugyanis nem az, hogy van teremtő, hanem hogy a Teremtő tudatosan teremtett. Van célja ezzel az egésszel. Ha pedig van célja ezzel az egésszel, akkor tud abszolút értékeket diktálni nekünk. Erről szól a kinyilatkoztatás. S hogy miért a kinyilatkoztatásra hivatkozok, ami alatt ugye a zsidó-keresztény szövegkörnyezetben általában a tízparancsolatra szoktak gondolni, mint ami az egyetlen közvetlen isteni kinyilatkoztatás az emberiség felé, azért, mert ez az a pont, amit a zsidó-keresztény gondolatvilág – ha pontos akarok lenni, a zsidó gondolatvilág, amiből aztán megszületett a kereszténység – képvisel más istenhívő gondolatvilágokkal szemben. És ebből következik aztán minden. Az az isten nélküli világ, amelyik megpróbál abszolút értékeket létrehozni – a bálványimádás világa.

GFG: Ilyen bálványimádás lenne például a píszí?

Köves: Beszélgethetünk, hogy ez mi, de bármi olyan, amikor valaki abszolút értékeket és ezeknek az abszolút értékeknek a mentén abszolút erkölcsöt hirdet és erkölcsi politizálást végez úgy, hogy közben nincsen alatta abszolútum, ez az többek közt, aminek a bukását látjuk például most Amerikában. Én nem gondolom különben, hogy Trump adja az új irányt.  Trump a válság tünete, nem feltétlenül a feloldása.

Fűrész: Nem, ezt sokan mondják, hogy ez az amerikai hegemónia válsága. Bár még nem tudjuk, hogy mi lesz a Trumppal, mivel még egy napot sem volt kormányon.

Köves: De ez a következő négy évben is így lesz. A negyedik év végén sem fogjuk tudni, hogy mi lesz Trumppal.

Fűrész: Lehet, hogy így van, én is azt gondolom, hogy az amerikai hegemónia végét éljük meg. Ennek a világhatalomnak egyfajta beszűkülését. A világ többpólusúvá válása, Kína felemelkedése, Putyin Oroszországa mind ennek a jele.

Köves: Én még azért nem siratnám Amerikát.

Fűrész: De nem is arról van szó…

Köves: Én úgy érzem, hogy annak a világnak a válságát éljük, amit mondjuk az a fajta demokrata politizálás jellemzett, ami alapvetően erkölcsi politizálást végzett, de nagyon hamis bázispontokon. Ennek a filozófiai hátterét próbáltam jelezni az előbb. A gyakorlatban pedig ennek a szimptómája az, hogy valaki az erkölcsöt hirdeti például a korrupció ellen, aztán pedig kiderül, hogy ő a legkorruptabb. Vagy a nők elleni szexuális zaklatásról beszél és aztán kiderül, hogy ő az, aki a legkevésbé hiteles ebben a kérdésben. Ez történik, ha az erkölcs nem valódi bázispontokon áll.  

Fotó: Kozma Zsuzsi

OLVASTAD MÁR?

Big pikcsör
 
 
 
 
KOMMENTEK BETÖLTÉSE
Levelet írt Németh Sándor a Sargentini-jelentésről

Levelet írt Németh Sándor a Sargentini-jelentésről

kétharmad

Levelet írt a nemzetközi evangéliumi-karizmatikus mozgalom vezetőinek az Európai Parlament Magyarországot érintő döntéséről és annak következményeiről Németh Sándor, a Hit Gyülekezete vezető lelkésze.

Meghökkentően sok lány akar fiúvá válni

Meghökkentően sok lány akar fiúvá válni

amerika, london, párizs

Elképesztő mértékben nőtt azon fiatal lányok száma, akik nemet akarnak váltani. A megdöbbentő adatok miatt utánajárnak annak, mi lehet az oka.

Ultrák nélkül vág neki az El-nek a Vidi

Ultrák nélkül vág neki az El-nek a Vidi

hajrá, magyarok!

Bár a sok néző garantált a fehérváriak összes meccsén, az nagy kérdés, milyen lesz a hangulat.

Öt év börtönre ítélték a röszkei terroristát, Ahmed H.-t

Jogerősen öt év börtönbüntetéssel sújtotta Ahmed H.-t csütörtökön a Szegedi Ítélőtábla.

Hisztiznek a balosok Spanyolországban, mert a spanyol Néppárt támogatja Orbánt

Hisztiznek a balosok Spanyolországban, mert a spanyol Néppárt támogatja Orbánt

amerika, london, párizs

Felkérdezné az Unidos Podemos spanyol baloldali pártszövetség a spanyol néppárti képviselőket annak kapcsán, hogy nem szavazták meg a Sargentini-jelentést az Európai Parlamentben - olvasható ki az MTI cikkéből.

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
A 888.hu a kényelmesebb böngészés érdekében cookie-kat használ. Adatvédelmi tájékoztató ELFOGADOM
Vissza az oldal tetejére