Ugrás a tartalomhoz
" Csatlakozz a lázadókhoz!”
szabad vasárnap
 
 
 
 

Guy Ritchie legújabb akciófilmje nem okozott csalódást, sőt

2017. május 11. 17:58

Csütörtökön rajtol a mozikban Guy Ritchie legújabb filmje, az Arthur király: A kard legendája. Filmkritika egy kis spoilerrel fűszerezve.
Arthur mondakör

Arthur király mondakörének feldolgozása már évtizedek óta lázban tartja az angolszász filmkészítőket és forgalmazókat. A legutóbbi, említésre méltó próbálkozás a Clive Owen és Keira Knightley főszereplésével készült, 2004-es Arthur király, amely a realizmus jegyében született. Az alkotás abban különbözött az eddig megszokottól, hogy Arthurt abba a korba helyezték, amikor valóban élhetett: a Római Birodalom összeomlása utáni időszakba, ami messze esik a szokásos lovagkori verzióktól. A misztikum és a mágia helyett a feldolgozás inkább a történelmi és politikai kontextusra koncentrált.

Guy Ritchie új filmje egyrészt visszatér a történet eredeti, misztikus kontextusához, másrészt pedig egy középkori gengszterfilmre hajaz. Habár ez elsőre furcsán hangozhat, hiszen a középkor és a gengszterek első pillantásra nem igazán férnek meg egymással, ám az a helyzet, hogy ebben az időszakban sokkal inkább dominált az erőszak, és sokkal kiszámíthatatlanabbak voltak az életkörülmények, mint akár a 20. század első felében – a gengszterek virágkorában –, vagy mondjuk akár 19. századi vadnyugaton.

Guy Ritchie beveti régi trükkjeit

Az Arthur király: A kard legendája számos ponton Guy Ritchie korábbi, Blöff című filmjére emlékeztet, és a rendező beveti régi, jól bevált trükkjeit, amelyek odabilincselik a nézőt a székbe.

Amit talán a leginkább ki lehetne emelni, az például a Blöffben is megjelenő, áthidaló jelenetek, amelyekben gyors egymásutánban villannak be az események. Ilyen például, amikor Avi kuzin elutazik Londonba. Ennek a technikának több neve is van, például quick jump cut sequences vagy hip-hop montage.

A filmben központi szerepet kap a Guy Ritchie-re oly jellemző magas fordulatszámon pörgő akció. A rendező kedveli a lőfegyverek nélküli közelharcot, a Blöffben és a Sherlock Holmesban is számos példát láthatunk erre, és a többé-kevésbé puskapormentes korban játszódó film ehhez remek terepet kínál.

Ritchie filmjeinek egyik sajátossága, hogy egy olyan központi esemény köré épülnek, amely komoly traumát, vagy bonyodalmat jelent a főszereplőnek. A rendező ehhez újra és újra visszatér a történetben. Arthur életében ez apja halála, amely álmaiban jelenik meg, és ahol apja megküzd egy démonnal. Ezek a jelenetek a főszereplő legmélyebb félelmeit jelenítik meg, és az ezzel a félelemmel való szembenézés hozhat egy olyan jellemfejlődést a karakter életében, ahol a film végén Arthur, az utcakölyök és bandavezér Arthur királlyá válhat.

Guy Ritchie filmjeinek szereplői általában színes egyéniségek, ez talán ebben a filmben kevésbé jelenik meg. A gonoszok kezdettől fogva gonoszok, a bajtársak mindig bajtársiasak stb. A filmben a forgatókönyvírók ötletességén múlt, hogy ezek a karakterek mégis életteliek a párbeszédeknek köszönhetően.

A történet

Hogyan kerül Arthur király a gengszterek közé? A film elején megismerhetjük Uther történetét, aki Arthur apja. Őt megpuccsolja a gonosz Vortigen. A puccs során Uther megöli magát az Excaliburral, hogy fia megmenekülhessen. Uther holtteste kővé válik, amelyből kiáll az Excalibur, a legendás kard, amelyet természetesen csak Arthur tud majd kihúzni a sziklából.

Arthur úgy menekül meg Vortigen elől, hogy kisgyermekként egy csónakba kerül, amely végül egy közeli városban köt ki, és utcagyerekként nevelkedik. A gyorsan egymásutánban bevillanó hip-hop montage-ok segítségével végigkísérhetjük, ahogy utcagyerekként felnő egy kegyetlen világban. Míg a csónakban a veszély elől kijuttatott kisgyermek legendája bibliai utalásnak tűnik, a gyerek utcakölyökként való felcseperedése leginkább a New York bandái című filmet juttatja eszembe.

Arthur felcseperedve egy banda vezéreként tengeti életét, mígnem a sors különös szeszélye folytán oda nem kerül az Excalibur elé, amelynek kihúzása ott és akkor a saját halálos ítéletével ér fel.

Mágia

Az Arthur király: A kard legendájának világában központi szerepet játszik a mágia. A gonosz Vortigen például egy olyan "mágustornyot" építtet magának, amelynek befejezése után legyőzhetetlen lenne. Arthurt pedig egy varázslónő segíti, akiről egyébként nem derül ki, hogy ő-e a híres-neves Merlin.

Karakterek

A Charlie Hunnam által alakított Arthur király szerencsére nem a vagány szépfiús vonalon mozog. A történetben nincs meg a hollywoodi csöpögős, romantikus szál, ami szinte már kötelező elem az akciófilmek esetében is. Ennek ellenére úgy tudnám jellemezni a filmet, hogy "férfiasan érzelmes", tehát a főbb szereplőknek inkább a saját félelmeiket kell legyőzni a végső győzelem eléréséhez. Mint említettem a karakterek kissé egydimenziósak, a főhős talán kivételt képez ez alól. Esetében többféle érzelmi dilemma is felfedezhető: például, hogy akar-e egyáltalán apja örökébe lépni; sikerül-e felülkerekedni gyerekkori félelmein, stb. Charlie Hunnam remekül hozta a figurát, és a jellemfejlődése is igen kiegyensúlyozottra sikerült, ami egyébként a nagy költségvetésű filmek esetében általában nem mondható el.

Talán a legrémisztőbb, de korántsem egyedülálló karakterfejlődést a Mennyei királyság című "filmben" lehetett nyomon követni, ahol egy kovácslegényből 15 perc alatt harcos, szónok és hadvezér vált a sötét középkorban. Sajnos ez az egyik leggyakrabban előforduló problémám a blockbusterekkel.

A többi karakterről részletesen nem érdemes beszámolni: a Jude Law által alakított Vortigen a leggonoszabb gonosz, a varázslónő rejtélyes stb. De mindezek ellenére a szövegkönyv remekül van megírva, így unalmasnak nem nevezném őket.

Összegzés

A film tempója végig feszes, így nem hagyja elkalandozni a néző figyelmét. A színészek hozták a kötelezőt, a főszereplő még annál is többet, a sztori teljesen jó, a film képi világa, a kameramozgás pedig helyenként lenyűgöző.

Személy szerint az akciófilmek nagy kedvelője vagyok, de sajnos az elmúlt években a nagy filmforgalmazók nem tudtak előállni igazán nagy durranással ebben a műfajban. Ez most az lett. Kissé közhelyesen fogalmazva:

ez az évtized egyik legjobb akciófilmje.

Legalábbis én biztosan meg fogom nézni még egyszer. Pluszpontot jelent, hogy két szereplő is játszik a filmben a Trónok Harcából, egyikük az abszolút kedvencem: Aiden Gillen.

Az Imdb.com csalódást jelentő 7,2/10-es értékelésével nem értek egyet.

Szerintem a maga műfajában ez a film simán 7/8.

OLVASTAD MÁR?

szabad vasárnap
 
 
 
 

Szabadon lehet kommentelni, a vélemény szabad, viszont a gyűlöletkeltésért, személyi integritás megsértéséért mindenki maga felel.

Hontalanná válnak azok az izraeli zsoldosok, akik az ISIS oldalán harcolnak

Hontalanná válnak azok az izraeli zsoldosok, akik az ISIS oldalán harcolnak

amerika, london, párizs

Az izraeli sajtó szerdán arról írt, hogy megfosztják állampolgárságuktól azokat az izraelieket, akik zsoldosként az Iszlám Állam oldalán harcoltak.

Szeptembertől életbe léphet a tűzszünet Ukrajnában

Szeptembertől életbe léphet a tűzszünet Ukrajnában

amerika, london, párizs

Kurt Volker, az USA Ukrajnával kapcsolatos tárgyalásokért felelős különleges képviselője kedden első ízben tárgyalt Minszkben az orosz elnöki hivatal képviselőjével. A megbeszélés után kijelentette, hogy az Egyesült Államok maradéktalanul támogatja, hogy a tűzszünet egybeessen a tanévkezdettel. A tervről Németország, Franciaország, Ukrajna és Oroszország részvételével folynak a tárgyalások.

A "katolikus" Trudeau azt tanácsolta Írországnak, hogy vezesse be az abortuszt

A "katolikus" Trudeau azt tanácsolta Írországnak, hogy vezesse be az abortuszt

amerika, london, párizs

Kanada hiperliberális miniszterelnöke nem csak egyháza tanításaival megy szembe mosolyogva, de mindezt ráadásul a full katolikus Írországban teszi - pedig Trudeau-nak nincs sok köze az ország belügyeihez.

Nem csak fegyverrel és szankciókkal lehet harcolni Észak-Korea ellen

Nem csak fegyverrel és szankciókkal lehet harcolni Észak-Korea ellen

amerika, london, párizs

Az ötlet, miszerint belülről kell bomlasztani a diktatórikus rezsimet - a lakosság szemének felnyitásával - kiválónak tűnik, kérdés, hogy valóban érhet-e valamit.

Kijelenthetjük, amit eddig is mindenki sejtett: Merkel kimaxolta a hiteltelenséget

Kijelenthetjük, amit eddig is mindenki sejtett: Merkel kimaxolta a hiteltelenséget

amerika, london, párizs

Az "eső után köpönyeg" minősített esete a német kancellár, aki szerint szigorúbban kell ellenőrizni a "bevándorlókat" az elmúlt napok terrortámadásai után.

Bakondi: Európának véget kell vetnie a migránssimogatásnak

A kormányfő belbiztonsági főtanácsadója szerint az EU-nak szakítania kellene eddigi migrációs politikájával, és nem szabad végrehajtania a "Soros-tervet", amely minél nagyobb számban és szervezetten hozná be a kontinensre az illegális bevándorlókat.

Úgy tűnik, a Jobbik adóemelést szeretne - a bérunió ugyanis ezzel járna

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter egy lapinterjúban beszélt a bérunióról. Mint mondta: aki bérunióról beszél, az igazából adóemelést akar, a bérek közötti különbség eltüntetéséhez ugyanis jelentős adóemelésre lenne szükség.

A gyerekkora óta dzsúdózó Putyin tényleg a budapesti cselgáncs-vb miatt jön Magyarországra

A gyerekkora óta dzsúdózó Putyin tényleg a budapesti cselgáncs-vb miatt jön Magyarországra

csak neked, csak most

Vlagyimir Putyin a Nemzetközi Judo Szövetség tiszteletbeli elnökeként jön el az augusztus 28. és szeptember 3. között Budapesten megrendezésre kerülő Dzsúdó Világbajnokságra, ahogy ezt például a bécsi Eb esetében is megtette már korábban - mondta el a 888.hu kérdésére Tóth László. A Magyar Judo Szövetség elnöke arról is beszélt, hogy több magyar éremben is bízik a budapesti vb-n a magyar dzsúdósport és, hogy Putyin jelenlétével együtt is csak olyan erősségű biztonsági intézkedések lesznek a dzsúdó-vb-n, mint amilyenek a vizes vb-n voltak.

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
Vissza az oldal tetejére