Ugrás a tartalomhoz
" Mi vagyunk Soros ellenzéke”
#ez történik
#Orbán Viktor
#belföld
#bevándorlás
#Soros György
#külföld
#fehér férfi
#demográfia
#sport
#Brüsszel
#vélemény
#tudomány
#terrorizmus
#egyetemimetoo

Forma-1: 2017 lehet az utolsó esély

Nagy Gábor

2017.01.25. 17:28

Új szezon, új kihívások. Nemcsak az istállók számára, hanem nekünk, nézõknek is.

Évek óta kurva unalmas az F1. Sajnos tavaly sem volt ez másképp. 21 futamból 19-et gyakorlatilag végig aludtunk, mert már a rajt elején egyértelművé vált, hogy melyik csapat versenyzői foglalják majd el a pódium kétharmadát.

2017 lehet a Forma-1 utolsó esélye. Ez szinte egészen biztos.

Úgy tűnik, az állóvíz felkavarásához sok minden adott. Jelentős szabályváltoztatások történtek, Bernie Ecclestone több évtizednyi egyeduralma után otthagyta a bizniszt, a holt szezonban a pilótapiac is felpezsdült. 

Ezek változtak

Idén jelentős változásokon mennek keresztül az autók: szélesebbek, hosszabbak és bizonyos szempontból laposabbak lesznek. A mérnökök és a versenyzők is azt várják, hogy gyorsabb lesz a mezőny, a pilóták pedig nem Xbox kontrollert nyomogatnak, hanem igazi versenyautót vezetnek.

Szigorítanak a motorcseréken is, így annyiszor sorolják hátra a motorcserélgetőket a rajtrácson, ahányszor beépítenek egy új, vagy már használt és félretett motort az autóba. Erre egyébként azért volt szükség, mert a tavalyi spái futam előtt Hamilton egyszerre három új motort, turbót és ERS-t kapott, amit a bírák csak egy büntetéssel dorgáltak. A motorszabály mellett szigorítanak a karosszériacseréken is, erre már csak a harmadik szabadedzésig lesz lehetősége a csapatoknak.

Az új autók szélesebb gumikat kapnak. Az első abroncsoknak 245 mm helyett 305 mm, a hátsó gumiknak 325 helyett 405 mm lesz a futófelület szélessége. A jelentős változtatás miatt a szezon első 5 hétvégéjén a Pirelli fogja kijelölni a csapatok számára a gumiszetteket, az istállók 7 garnitúrát fognak kapni a leglágyabb keverékből, négyet a közepesből és kettőt a legkeményebből.

2017-től kezdve a safety car mögötti rajtok után állórajttal indítják újra a mezőnyt. A bokszból rajtoló autók a biztonsági autós időszak alatt csatlakozhatnak a mezőnyhöz, ám az újraindításnál vissza kell térniük a boxutcába, és kerékcsere nélkül onnan kell elrajtolniuk.

Az új szabályoktól nincs mindenki elájulva. Több szakértő is úgy gondolja, hogy a szélesebb autók miatt kevesebb lesz az előzés, az új, szélesebb gumik pedig kevésbé kopnak, ami pedig kiszámíthatóbbá teheti a versenyt.

Az első két téli tesztet idén is Barcelonában fogják rendezni, február 27-e és március 2-a, illetve március 7-e és március 10-e között. Mindemellett idén hazánkban is rendeznek egy évközi tesztet, eldőlt ugyanis, hogy a Hungaroring látja vendégül a királykategória mezőnyét a második gyakorlás alkalmával. A csapatok utolsó első közös tesztjének Bahrein, az utolsónak pedig Abu-Dzabi ad majd otthont.
Pilótakeringő

Mivel a két világbajnoki szezon között sok izgalmi faktor nincs a sportban, a rajongók csak abban lelik örömüket, hogy a pilóták csapatváltásait figyelik.

Jenson Button

A 2016-os szezon végén elbúcsúzott pár nagy név, többek között a brit a 2009-es világbajnok, Jenson Button. Igaz, tartalék- és tesztpilótaként azért ott marad a McLarennél az idei szezonban.

Felipe Massa, Nico Rosberg és a legnagyobb meglepetés

A tavalyi esztendő másik nagy búcsúzója Felipe Massa volt, aki a könnyeivel küszködve köszönt el a rajongóitól. Azonban csak tiszavirág-életű volt a brazil versenyző nyugdíjba vonulása, hiszen pár héttel a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíj után a Williams bejelentette:  Massa még egy szezont letol náluk. Persze mindehhez az kellett, hogy bombameglepetésként, a világbajnoki győzelem után Nico Rosberg december másodikán bejelentette visszavonulását, mert a csúcson akarta abbahagyni.

A Mercedes is meglepődött a német világbajnok döntésén és azonnal nekiláttak megkeresni Hamilton társát. A német istálló végül azt a Williamsnél edződött Valtteri Bottast
igazolta le, akivel már évekkel ezelőtt szóba hozták. Bár a brit istálló vezetője, Claire Williams megpróbálta maradásra bírni a finn pilótát, Bottas végül engedett a Mercedes csábításának és január elején aláírt hozzájuk.

Újoncok is lesznek

A Williams már ősszel bejelentette, hogy a kanadai milliárdos, Lawrence Stroll fia, Lance fogja vezetni az egyik autójukat. Az újonc versenyző mindössze 18 éves, így a brit istállónak szüksége volt egy tapasztaltabb sofőrre, így került képbe ismét Felipe Massa.

Stoffel Vandoorne

A másik újonc a távozó Jenson Button helyét veszi át. A belga pilóta hosszú éveken át tartalékpilóta szerepét töltötte be. A McLaren-nevelésű versenyző egyszer már élesben is bizonyíthatott, ugyanis a 2016-os Bahreini Nagydíjon vezethette Fernando Alonso autóját, miután a spanyol súlyos balesetet szenvedett az előtte lévő melborune-i versenyen.

Esteban Gutierrez

A versenysorozat történetének egyik legpechesebb versenyzője minden bizonnyal a mexikói Esteban Gutierrez, aki idén már nem lesz ott a rajtrácson. A fiatal pilóta a Sauber istállójánál kezdte F1-es karrierjét, ám a svájci csapat két év után elküldte a fiatal tehetséget, mert nem tudott bizonyítani. A Ferrari végül mentőövet dobott, és a 2015-ös szezont tesztpilótaként tölthette a maranellóiaknál. Egy év után onnan is mennie kellett, a karrierje ezzel azonban nem ért véget. A tavalyi évet az újonc csapatnál, az amerikai Haasnál töltötte: átütő siker nélkül. Csapattársa, a francia Romain Grosjean rendszerint előtte végzett mind az időmérő edzéseken, mind a futamokon.

Pascal Wehrlein

A Mercedes fiatal nagyágyúja, a német-mauritiusi Pascal Wehrlein hatalmas esély előtt áll. Rosberg távozása után sokan azt hitték, hogy a 22 éves pilóta veszi át honfitársa helyét, ám a Mercedes még túl fiatalnak találta, őt későbbre tartogatják. A korábbi tesztpilótát tavaly a Manorhoz fizették be, hogy ott nevelődjön, de minden jel szerint a csapat idén nem tud elindulni a gazdasági nehézségei miatt. Emiatt a szintén anyagi gondokkal küszködő Sauberhez került, akik tárt karokkal várták a németek szponzorpénzével érkező Wehrleint.

Esteban Ocon

A Force India csapatánál is komoly változások történtek. Egyik ülésük fix volt, hiszen a mexikói Sergio Perezt évekre leszerződtették. A másik pilóta, a kezdetek óta ott versenyző Nico Hülkenberg viszont átigazolt a gyári Renault csapatához, így ő helyére a Manor korábbi francia pilótáját, Esteban Ocont igazolták le. Egyelőre kérdéses, mekkora siker lesz az ő ottani karrierje.

Kevin Magnussen

A McLaren saját nevelése, a később kirekesztett dán Kevin Magnussen ismét talált magának egy csapatot. Tavaly, egy év szünet után nagy csinnadrattával jött vissza a dán pilóta, azonban a jövő már nem volt ennyire fényes. Az évad végén ki is paterolták.

Az idei szezonban a 888 is követni fogja a Forma-1-et, megújult rovatunkban, a V-nyolcasban olvashatjátok cikkeinket.

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

OLVASTAD MÁR?

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
Vissza az oldal tetejére