Ugrás a tartalomhoz
" Csatlakozz a lázadókhoz!”
Big pikcsör
 
 
 
 

777: "Isten a baloldaliakat ugyanúgy szereti, mint a jobboldaliakat"

gfg - Ketipisz Sztavrosz - Tóth Dalma

2017. március 9. 09:58

Rendhagyó beszélgetés a 777 szerkesztőjével, Harmati Dórával és alapító-főszerkesztőjével, Martí Zoltánnal a kereszténységről és a hit megéléséről, az alázatról és a képmutatásról, a térítésről és a szerelemről, na meg arról, hogy "most akkor az orgazmus bűn".

Az nem lehet az én magánügyem, hogy Gábort, Sztavroszt és a többieket szereti az Isten”

Fotó: Kozma Zsuzsi

Martí: Minek köszönhetjük a meghívást?

Ketipisz: Egy héten voltunk kerekszámosak a Facebookon, ez adta az apropót. Ti a múlt héten a 10 ezret értétek el, mi a 100 ezret. Úgy gondoltuk, ez jó alkalom lehet arra, hogy beszélgessünk egymással, ti a 777-esek és mi a 888-asok. Legalább kiderül miben értünk egyet, miben nem.

Martí: Dórit azért hoztam el magammal, mert tudnotok kell, hogy a mi olvasótáborunk hetven százalékban 18-35 év közötti, főként budapesti nőkből áll. Számos olyan téma fut nálunk, ami azt érinti, hogy ezek a fiatal nők hogy tudják megélni a kereszténységüket és a hitüket. Ebből a szempontból is főnyeremény Dóri. Nemcsak a szépsége miatt hoztam tehát el, hanem az olvasótáborunk számára is fontos, hogy vannak olyan emberek, akik éppen ugyanolyanok, mint ők.

GFG: Dóriról tehát megtudtuk, hogy 18-35 közötti budapesti keresztény nő, tehát már előrébb járunk. De vágjunk is bele, miért indítottátok el a blogotokat? Azt nem kérdezem, hogy miért 777, mert arra úgyis mondtok valami furmányosat. Aki rámegy az oldalatokra, az úgyis látja, hogy milyen fából faragtak titeket.

Martí: Egyszerű a válasz. Mert nem volt még ilyen oldal. Mi semmi mást nem akartunk, csak azt, hogy beszéljünk a hitünkről. Azokról a dolgokról, amelyek bennünket foglalkoztatnak. Azt látom, hogy az olvasóink is ugyanolyan típusú emberek, mint mi. Kis túlzással néha elmosódik a határvonal olvasó és író között, és még a táboron belül is többfélék vagyunk. Én katolikus vagyok, Dóri pedig evangélikus.

GFG: De nincs vallásháború?

Martí: Nem, sőt! Nyitottság és párbeszéd van nálunk. A közös nevezőt akarjuk megtalálni. Hogy folytassam, hogy mit is akarunk, azt látjuk, hogy a mostani egyházi kommunikáció gyakran csak fenntartó és nem evangelizál. Ezen szerettünk volna változtatni.

GFG: Hogyan lesznek új hívők? Nekem az a benyomásom – most ironizálok –, hogy a 777 olyan, mint egy nyilvános lelki gyakorlat. De fordítsuk komolyra: a hit személyes dolog, nem? Miért kellene ezt megosztani? Miért kell erről bárkit győzködni? Miért kell nyilvános reprezentációját adni a személyes hitednek?

Martí: A hit a legszemélyesebb közügy számunkra. Nem magánügy. Az nem lehet az én magánügyem, hogy Gábort, Sztavroszt és a többieket szereti az Isten. Ezért mindig azt mondom, hogy ha te mélyen hiszel abban, hogy Isten szeret téged és a többi embert is, hogy Isten a baloldaliakat ugyanúgy szereti, mint a jobboldaliakat, akkor erről beszélni akarsz. Ez olyan, mint a szerelem. Erről beszélni kell. Nekünk ez szenvedélyünk.

Fotó: Kozma Zsuzsi

GFG: Ez a belső késztetés.

Martí: Igen. Volt olyan szlogen, hogy „Magyarország a szenvedélyünk”. Nekünk a hitünk a szenvedélyünk. Vagy Isten a szenvedélyünk.

Harmati: Ez nem magamutogatás. Nem arról szól, hogy lássátok, hogy „tök jó, hogy mi ilyen keresztények vagyunk”, hanem igyekszünk olyan dolgokról írni, amelyek minket is foglalkoztatnak és amelyek másoknak is segíthetnek.

Ha azt mondod, hogy nálad van az igazság, akkor ott elveszik az alázat”

GFG: És hogy álltok a politikával?

Martí: Nekünk – bevallom őszintén – az volt az eredeti, legeslegelső gondolatunk a mottót illetően, a „hit nem magánügy”-et illetően, a 444-re és a 888-ra utalva, hogy a kettő között számtanilag, de a kettő fölött jelentésileg. Mert az egészen biztos, hogy maga a kereszténység, maga az Isten, illetve a Krisztus-követés – hiszen a „keresztény” szó ebből fakad – a politika fölött kell, hogy álljon. Én ebben rendíthetetlenül hiszek. Hogy mondjam másképp? Számunkra a kereszténység egy olyan fogalom, ami többet jelent, mint a politika. Mondom ezt úgy, hogy tiszteljük a politikát és úgy tekintünk rá, mint a közjó elérésének egy fontos eleme.  Éppen ezért azt is fontos elmondani, hogy ha egy kormány bárhol a világon kereszténynek mondja magát, az azért is lehet nagyon veszélyes, és azért jár hatalmas felelősséggel, mert onnantól kezdve, hogy ha és esetleg nem lesz hiteles, akkor akár az egész kereszténységre mondhatják azt a választópolgárok, hogy az egész kereszténység nem hiteles.  Hangsúlyozom, hogy általánosságban értem ezt, nem pedig konkrétan a magyar kormányra.

GFG: Tehát akkor ti ilyen – hogy is mondjam – erénymegítélők is vagytok?

Fotó: Kozma Zsuzsi

Martí: Nem. Hát hogy is lennénk erénymegítélők, amikor egy olyan vallásnak vagyunk a képviselői, ahol az első 12 apostol közül az egyik elárulja, a másik háromszor megtagadja, a harmadik nem ismeri föl, miután ott volt vele végig? Éppen az erény ellentéte az, hogy azt mondjuk, hogy Isten téged is szeret. Hogy mi azt mondjuk, hogy mi bűnösökként szerkesztünk egy oldalt és nem azt mondjuk, hogy te bűnös vagy.

GFG: Akkor miért lenne megvetendő az a szegény, szerencsétlen kormány, amelyik azt állítja magáról, hogy keresztény, de nem tudja megugrani a mércét?

Martí: Nem megvetendő! Hanem azzal kell vigyázni, hogy kereszténynek nevezi-e magát.

GFG: Milyen mértékig lehet szabad utat hagyni a világnézeteknek a politikában? Ha azt mondja valaki, hogy „én keresztény politikus vagyok” és nekem nem kell a többséget megnyerni, mert nálam van az igazság. Folytatva a gondolatmenetedet, nem veszélyes-e az igazságkártyát bevinni a politikai ütközetekbe?

Martí: Veszélyes, mert az igazságkártyánál hiányzik az alázat. Ha azt mondod, hogy nálad van az igazság, akkor ott elveszik az alázat. Onnantól kezdve pedig nem vagy hiteles. Szerintem a 777-nek az az egyik legnagyobb fegyverténye – és ezt nagyon szeretnénk megőrizni –, hogy azt mondják, hogy ezek hiteles fiatalok. Hogy mi nem azt mondjuk, hogy Martí Szent Zoltán és Harmati Szent Dóra leszünk. Hanem azt, hogy itt vagyunk és szeretnénk beszélni a hitünkről. Én ebben látom a kulcsát, hogy aki keresztény, az legyen hiteles. De aki veri a mellét, az nem hiteles.

GFG: De mi a 777? Hittérítő mozgalom?

Martí: Nem. Nem térítés! Tanúságtétel azokról az értékekről amelyeket mi fontosnak tartunk, és amelyeket vallunk.

GFG: Akkor nem mindegy, hogy egy igaz hívő van vagy 170? Minek kell megszólítanod új embereket? Ha te személyesen hiszel, a te hited tiszta, akkor az miért nem elég?

Harmati: Mert missziói parancsot kaptuk a Bibliában Jézustól. Menjetek el és tegyetek tanítvánnyá minden népet. Hogyha ez az örömüzenet bennünk van, és tényleg megváltoztatta az életünket, akkor nekünk erről kötelességünk beszélni. Sőt, nem is kötelességünk, mert ez tényleg olyan – ahogy a Zoli mondta – mint a szerelem, hogy kibuggyan belőlünk és beszélni akarunk róla.

Fotó: Kozma Zsuzsi

GFG: Voltál már szerelmes?

Harmati: Igen.

GFG: Olyan?

Harmati: Hát… ebbe ne menjünk bele. (nevet)

GFG: Tehát az analógia lehet, hogy sántít.

Harmati: Nem, mert a Biblia is nagyon sokszor a szerelmi kapcsolat képével írja le az Isten és az egyház kapcsolatát.

GFG: Én most nem akarok itt a nagy eretnek lenni, de a metaforák meg az analógiák mégiscsak tökéletlen utánzatai egy dolog megragadásának.

Martí: De hát nem is lehet ugyanolyan. A szerelmet – mi, keresztények úgy gondoljuk, hogy azt Isten alkotta. Hogyan tudod Istent ahhoz hasonlítani, amit ő alkotott? Teljesen logikátlan. Hasonlatokat tudsz mondani, megpróbálhatod hasonlítani, de egyenlőségjelet nem tudsz a kettő közé tenni.

Ha egy pedofil pap van, akkor az is rettenetes, óriási, megbocsáthatatlan bűn”

GFG: Ebben egyetértünk. Szóval fiatalok vagytok. Az öregek hogy fogadják? „Büszke vagyok rád, unokám”?

Harmati: Igen, végül is. Ők is olvasnak minket, vagy eljönnek az OFFLINE rendezvényeinkre például. Ott ülnek a résztvevők között az idősebb generációból is, de főleg a fiatalokból áll a közönség.

GFG: És a fiatalok hogy fogadják? Mintha nem az lenne az általános irányultság a fiatalok körében, hogy a 777-et olvassák.

Martí: Érdekes Gábor, amit mondasz, mert nincs igazad. Nem igaz, hogy a fiatalok irányában nincs erre kereslet. Menjünk csak el a budai ferencesek fél 8-as miséjére. Jobb, ha ott leszünk 7-re, mert akkora tömeg lesz és csupa fiatal. Mára felnőtt egy olyan generáció, akinek már szabad templomba járni. Ráadásul ma mindenhonnan azt hallod, hogy légy szabad, légy önmagad. És amikor valaki kezébe veszi a Bibliát, vagy elmegy egy misére, akkor tényleg azt érzi, hogy „bakker, ezt így szabad”. Én szabad vagyok. Székelyföldön és Erdélyben ez nagyon érezhető. Az például, hogy a székelység megmaradt, az a hitének köszönhető. Van bennük egy lelki éhség.  Nem ciki kereszténynek lenni, és ezt tök jó kimondani.

Fotó: Kozma Zsuzsi

GFG: Akkor honnét jön az a másik tapasztalat, hogy ellenséges közérzület veszi körül a hívőket, hogy a hitet korszerűtlennek gondolják?

Martí: Nem akarom mondani a szokásos lózungot, hogy média-média-média, de biztos, hogy van köze ahhoz, ahogy a média tálalja ezt a kérdést, és azt a látszatot kelti, amit sokan gondolnak valószínűleg egy templomban tartott fél 8-as miséről, hogy hát valószínűleg 4-5 öregasszony lesz ott, szandál-zokni kombinációban. És honnan tudná, hogy nem így van, ha nem megy el?

Ketipisz: Azt hittem, hogy a pedofília vádat fogod említeni a média kapcsán.

Martí: Közrejátszhat ez is. Én azt mondom ezekre a vádakra, hogy ezekről beszélni kell. Én nem tartom azt jó megoldásnak, ha szőnyeg alá söpörjük ezeket a kérdéseket. Valóban vannak pedofil papok. De akkor beszéljünk arról is, hogy milyen arányban. Nézzük meg, milyen arányban vannak mondjuk a tanárok között és a többi foglalkozást illetően is. Én azt mondom, ha egy pedofil pap van, akkor az is rettenetes, óriási, megbocsáthatatlan bűn. Azt gondolom, hogy elárulják az egyházat, elárulják Istent, elárulják a hívőket. De azt nem tartom korrektnek, hogy 1000 jó papból kiemelünk egyet, aki rossz és a másik 999-et megbélyegezzük. A 777-en van két olyan példaértékű pap – Hodász András atya és Bese Gergő atya –, akikért rajonganak a fiatalok. Iszonyatosan szeretik őket. Ráadásul Hodász András atya a legkonzervatívabb ember, akit valaha ismertem. Hozzá képest II. János Pál pápa liberális, komolyan. Elképesztő, mennyire konzervatív.

Ketipisz: Definiáld, kérlek, hogy mit jelent ebben az esetben az, hogy konzervatív.

Martí: És nem azért szeretik – mindjárt definiálom –, mert Hodász András azt mondja, hogy „legyen abortuszotok”. Hanem azért, mert ő elmagyarázza és megmagyarázza, hogy miért jó neked az, hogy követed Istent. És ez nagyon jó! Az, hogy ő konzervatív – akkor úgy mondom, hogy szigorúan megtartja a parancsokat. Talán ez a jó kifejezés. Sajnos a médiában előtérbe kerülnek azok a papok, akik kicsit engedékenyebbek, és akkor azt mondjuk rá, hogy ők a jó papok.

GFG: Mi jut eszetekbe erről, hogy képmutatás?

Harmati: A képmutatás abszolút probléma a kereszténységen belül, az egyházon belül. Bevallom, a megtérésem előtt én is az voltam, mert eljártam vasárnaponként templomba, de igazából ezen kívül nem volt része az életemnek az egész. Igenis jobb embernek tartottam magam a többi embernél, de miért? Csak azért, mert eljárok vasárnap templomba, nem leszek jobb ember. De amikor ez belép az ember életébe, és megváltoztat téged, és a tetteiddel teszel tanúságot gyakorlatilag arról, hogy te megéled azt, ami vagy, akkor jobb ember leszel. Az, hogy én milyen bűnöket követek el, szerintem a saját lelkiismeretemre vonatkozik. És az, ha a Jóistennek akarok megfelelni, akkor szerintem az már nem képmutatás.

Fotó: Kozma Zsuzsi

Martí: Valószínű, hogy ha az olvasóink felé akarnánk megfelelni, az baj lenne. Mi nem az olvasók felé akarunk, sőt! Akkor lenne képmutatás, ha azt mondanánk, hogy fikarcnyival jobbak lennék, mint az olvasók. Szerintem úgy kezdtem, az egyik legelső válaszom az volt, hogy nálunk az író meg az olvasó elmosódik. És ez igaz a hitéletünkre is. Én szoktam mindig mondani – legalább 5 olyan cikk volt, amiben leírtuk –, hogy az az ember, aki mind a 30 napon ugyanabban a hónapban ugyanazzal a lelkesedéssel hisz, és ugyanúgy veti a kereszteket, az valószínűleg nem is olyan mélyen hívő. Mert az az ember, aki állandóan azt írja magáról, hogy ilyen boldog, olyan boldog, az valószínűleg nem boldog. A hit egy küzdelem, a hit pulzál. Olyan, mint a szerelem. Tényleg ahhoz tudom hasonlítani. A botlásokról szól.

Istentől kaptam a szerelem dolgot”

GFG: Voltál már szerelmes?

Martí: Nagyon. Én félig spanyolként nagyon tudok szerelmes lenni. Én tudom, milyen a szerelem és tudom, milyen a hit.

GFG: A szerelem igazságtalan.

Martí: Igen, de Isten meg igazságos, és ezért jobb a hit, mint a szerelem.

GFG: De akkor mégse olyan.

Tóth: Ha nem olyan, akkor hogy tudnád teljesen megélni?

Martí: Istentől kaptam a szerelmet. Hogy ne tudnám megélni? Az egyik legszebb ajándéka Istennek. Értem én, hogy miért mondod, hogy igazságtalan, de talán mi, emberek tesszük igazságtalanná.

Ketipisz: A szerelem rengeteg kételyt ébreszt.

Martí: És a hit is rengeteg kételyt ébreszt. Az nem olyan, mint a lottó ötös, amikor valaki hisz. Aki azt mondja, hogy állandóan lubickol a boldogságban, és ezért akar hívő lenni, az óriási tévedés.

Ketipisz: De ha jó útra akarod téríteni a másikat, az a bizonyosságról szól.

Harmati: Az embernek igenis van egyfajta felelőssége keresztényként, hogy mit gondolnak róla. Nagyon sokat tud rontani azon, hogy például úgy térítesz, hogy mondjuk odarohansz az utcán egy emberhez, és megragadod a vállát, és azt mondod, hogy „Jézus szeret téged”. De attól még, hogy ez így van, én nem fogok odarohanni hozzá, mert komplett idiótának fognak tartani, és ezzel nem érem el a célomat.

Fotó: Kozma Zsuzsi

GFG: De azt gondolod, hogy a tévelygőket azért helyre kell billenteni.

Harmati:  Igen, felelősségünk van. Hogyha én abban hiszek, hogy az ő üdvössége a tét az én hitem szerint, akkor nekem felelősségem van abban, hogy segítenem kell neki. Nem erőszakosan, hanem szeretettel és kedvesen.

GFG: Nem lehet mindenkin segíteni.

Harmati: Ez egyértelmű.

Martí: De az, hogy nem lehet mindenkin segíteni, az miért zárná ki, hogy valakin segítsél?

GFG: De nem érzed-e azt, hogy azt mondani, hogy segítség, ez önmagában teremt egy alá-fölé rendeltségi viszonyt. Van ilyen, hogy önbecsülés, büszkeség, magabírás. Ha nekem segítségre van szükségem, akkor arra gondolok, hogy tartozom érte valamivel, hogy teremt egy lekötelezettséget.

Martí: Akkor azt mondom, hogy adni. Az jó. Aki ad, nyitott tenyérrel ad, az nem feltétlenül vár vissza valamit. És megint oda tudok visszalyukadni, hogy ez nem egyenes irányú, föntről lefelé lévő kapcsolat. Ez ugyanolyan, minthogy egyszer te esel el, és neked segítenek, máskor meg másik ember esik el, és te segítesz rajta.

OLVASTAD MÁR?

Big pikcsör
 
 
 
 

Szabadon lehet kommentelni, a vélemény szabad, viszont a gyűlöletkeltésért, személyi integritás megsértéséért mindenki maga felel.

Brüsszel azonnal bevetette fegyverét

Brüsszel azonnal bevetette fegyverét

közeleg a tél

Megkezdődött a hazánk elleni támadássorozat. A legfrissebb információk szerint eljárás indul Brüsszelben a felsőoktatási törvény módosítása miatt.

Brüsszel felsorakozott Soros mögött

Brüsszel felsorakozott Soros mögött

közeleg a tél

Kedden Guy Verhofstadt és az Európai Liberálisok és Demokraták Szövetsége (ALDE) szervezésében meghallgatták a Soros-egyetem rektorát az Európai Parlamentben. Az EP ballib képviselői természetesen a magyar embereket hibáztatják a kialakult helyzet miatt.

Orbán ismét megküzd Brüsszellel

Orbán ismét megküzd Brüsszellel

közeleg a tél

Az Európai Parlamentben (EP) szerdán plenáris vitát tartanak Magyarország helyzetéről. Ismét. Az ülésen felszólal Orbán Viktor miniszterelnök is hazánk védelmében.

Így készül Orbán Viktor a küzdelemre

Ma az Európai Parlamentben (EP) plenáris vitát tartanak hazánk helyzetéről. Az ülésen felszólal Orbán Viktor miniszterelnök is.

Soros beültette az embereit az unióba

A kiszivárogtatott dokumentumok szerint az amerikai milliárdoshoz köthető Nyílt Társadalom Alapítványnak 226 megbízható szövetségese van az EP padsoraiban.

Brüsszel kért egy pofont Orbántól

Brüsszel kért egy pofont Orbántól

közeleg a tél

Soros György nagy befolyással rendelkezik az Európai Parlamentben, itthon még nagyobb hatalommal bír - hangzott el az M1-en.

Soros vagy Orbán?

Kövesd nálunk élőben 14:45-től, hogy Orbán Viktor Brüsszelben ismét kiáll a magyarokért!

Soros egyetemén az ideológiafüggetlen tárgyak háttérbe szorulnak

Soros egyetemén az ideológiafüggetlen tárgyak háttérbe szorulnak

közeleg a tél

A Közép-európai Egyetem egy "keskeny nyomtávú" egyetem, csak társadalomtudományi, politikatudományi, közgazdasági és jogi képzése van. Míg a térképészet vagy a biológia ideológiafüggetlen, addig a Közép-európai Egyetemen oktatott tárgyak ideológiaorientáltak, szemléletet is adnak - mondta a Magyar Hírlapnak Klinghammer István akadémikus, az Eötvös Loránd Tudományegyetem professor emeritusa és az egyetem volt rektora, korábbi felsőoktatási államtitkár.

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
Vissza az oldal tetejére