Ugrás a tartalomhoz
" Csatlakozz a lázadókhoz!”
szabad vasárnap
 
 
 
 

50 éves a legsikeresebb magyar busz

2017. május 19. 22:58

1967. május 19-én mutatták be az első prototípusát az Ikarus 200-as sorozatának. A 200-as annyira sikeres lett, hogy a 2000-es évekig gyártották, a világ szinte minden szegletébe eljutott és számos országban még ma is meghatározó járműve az utcaképnek.

A 200-as széria első prototípusa az Ikarus 250-es prototípusa volt. A 250-est 29 évig gyártották, a magyar távolsági buszközlekedés legmeghatározóbb busza volt a 90-es évekig, a 256-ossal (a 250-eshez nagyon hasonló, valamivel rövidebb busz) együtt.

A 12 méter hosszú 250-es formatervezőjének, Finta Lászlónak az volt a törekvése a busz tervezésénél, hogy a szögletes térhatárolás révén a korábbi típusokhoz képest jóval nagyobb utasteret hozzon létre és a nagyméretű ablakfelületek egyúttal jobb kilátást nyújtsanak az utasoknak és a sofőröknek egyaránt.

A proto-250-es 1967-ben.

Fotó: Magyar Távirati Iroda Zrt.

A 200-as első sikere két évvel a prototípus bemutatása után, 1969-ben érkezett el, amikor a nizzai Nemzetközi Autóbusz Héten a legigényesebb kategóriában nyerte el a Francia Karosszériagyártók ezüst serlegét. Magyarország volt az első szocialista ország, amelynek terméke megkapta a díjat.

1970-re készült el a székesfehérvári Ikarus gyár, ami akkor a világ legmodernebb buszgyára volt, előtte az Ikarusnak csak Mátyásföldön volt gyára. Ezután indult be a 200-asok sorozatgyártása, és jöttek az igazi világra szóló sikerek, főleg a 70-es években.

A legsikeresebb, legismertebb Ikarus 200-asok:

Ikarus 211

Az Ikarus 200-asok midi busza TSZ-ek, osztálykirándulások állandó szereplője volt.

Ikarus 211 Szandaváralján. (Fotó: Pörge Béla)

Ikarus 250

Egy híres, papagáj-fényezésű 250-es Budapesten, már elővárosi tartalék szerepkörben, 2008-ban. (Fotó: Pörge Béla)

Ikarus 256

A 250-essel együtt "A" távolsági busz Magyarországon.

Egy honvédségi 256-os Kecskeméten. (Fotó: Pörge Béla)

Ikarus 260

A széria egyik legismertebb darabja, az ország legtöbb városában, így Budapesten is a városi közlekedés mindennapos része.

Egy a sok közül - a BKV egyik 260-asa Óbudán. (Fotó: Pörge Béla)

Ikarus 266

Nemrégiben írtunk róla, a helyközi közlekedés emblematikus figurája volt évtizedekig.

Az utolsónak közlekedő 266-os. (Fotó: Pörge Béla)

Ikarus 280

A 260-as csuklós változata, a maga idejében a világ legtöbbet gyártott, leghíresebb csuklós busza, máig meghatározó része Budapest mindennapjainak.

Egy helyközi 280-as Tatán. (Fotó: Pörge Béla)

Említést érdemel még az Ikarus 284-es, ami az első tolócsuklós busza volt az Ikarusnak, illetve az Ikarus 286-os, mely a tengerentúlra, az USA és Kanada útjaira készült. Sajnos mindössze egy romos 286-os maradt meg Amerikában az 503 legyártott példányból. Érdekesség még a duplacsuklós Ikarus 293-as, amiből egy darab készült.

Az egyik első 286-os a BNV-n 1981-ben.

Fotó: Magyar Távirati Iroda Zrt.

A magyar ipar talán legnagyobb sikere az Ikarus, a buszgyárnak pedig a legsikeresebb terméke a 200-as sorozat volt, ennek köszönhette világhírét a magyar gyár. Ebből a típuscsaládból 208 853 darabot gyártott az Ikarus.

OLVASTAD MÁR?

szabad vasárnap
 
 
 
 

Szabadon lehet kommentelni, a vélemény szabad, viszont a gyűlöletkeltésért, személyi integritás megsértéséért mindenki maga felel.

"Azt a kérdést merem feltenni az európai politikai elitnek: merre tartasz, Európa?"

"Azt a kérdést merem feltenni az európai politikai elitnek: merre tartasz, Európa?"

amerika, london, párizs

Európának talpra kell állnia, fel kell ébrednie letargiájából Beata Szydlo lengyel kormányfő szerint. Szydlo egy, a lengyel nemzetvédelemről szóló vitában jelezte azt is, hogy kormánya nem enged semmiféle zsarolásnak az Európai Unió részéről.

Naponta százmilliókba kerülnek a migránsok Bécsnek

Naponta százmilliókba kerülnek a migránsok Bécsnek

amerika, london, párizs

Az osztrák fővárosnak hatalmas az adóssága, aminek létrejöttében a migránsok játszották a főszerepet.

Ki nem találod, mi ellen kampányolnak Hollandiában

Hollandián belül is Rotterdamban, hogy pontosak legyünk. Segítünk: valami olyasmi ellen, amiről nem 2017 Hollandiája jutna eszünkbe.

Euroszkeptikus a csehek többsége

Szkeptikusan tekintenek az Európai Unió jövőjére a csehek, többségük továbbra is elutasítja az euró bevezetését - derült ki abból az országos felmérésből, amelynek eredményét szerdán hozták nyilvánosságra Prágában.

Fedezzük fel Kalocsa környékét!

Fedezzük fel Kalocsa környékét!

szabad vasárnap

Utazóblogunk legfrissebb részében az Alföld nyugati részére látogattunk el, megnéztük, mit érdemes felfedezni Kalocsa és a Szelidi-tó környékén.

Nagy-Britannia a megbénulás szélén, mert újabb dzsihadista támadástól retteg

Nagy-Britannia a megbénulás szélén, mert újabb dzsihadista támadástól retteg

amerika, london, párizs

A brit belügyminiszter szerint valószínűleg nem egyedül cselekedett a manchesteri merénylet végrehajtója, ezért indokolt a legszigorúbb biztonsági intézkedések életbe léptetése az országban. A hadsereg katonáit is az utcákra vezénylik a bizonytalan ideig tartó fokozott terrorkészültség miatt.

Választási csalás Kanadában? Külföldről finanszírozott NGO-k juttathatták hatalomra a liberálisokat

Választási csalás Kanadában? Külföldről finanszírozott NGO-k juttathatták hatalomra a liberálisokat

amerika, london, párizs

Egy nemrég napvilágot látott jelentés szerint több, liberálisokat támogató, és a 2015-ös választási kampányban aktívan résztvevő szervezetet hoztak létre külföldi pénzekből, melyek tevékenysége nagyban befolyásolhatta a választások kimenetelét.

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
Vissza az oldal tetejére