Ugrás a tartalomhoz
" Csatlakozz a lázadókhoz!”
szabad vasárnap
 
 
 
 

50 éves a legsikeresebb magyar busz

2017. május 19. 22:58

1967. május 19-én mutatták be az első prototípusát az Ikarus 200-as sorozatának. A 200-as annyira sikeres lett, hogy a 2000-es évekig gyártották, a világ szinte minden szegletébe eljutott és számos országban még ma is meghatározó járműve az utcaképnek.

A 200-as széria első prototípusa az Ikarus 250-es prototípusa volt. A 250-est 29 évig gyártották, a magyar távolsági buszközlekedés legmeghatározóbb busza volt a 90-es évekig, a 256-ossal (a 250-eshez nagyon hasonló, valamivel rövidebb busz) együtt.

A 12 méter hosszú 250-es formatervezőjének, Finta Lászlónak az volt a törekvése a busz tervezésénél, hogy a szögletes térhatárolás révén a korábbi típusokhoz képest jóval nagyobb utasteret hozzon létre és a nagyméretű ablakfelületek egyúttal jobb kilátást nyújtsanak az utasoknak és a sofőröknek egyaránt.

A proto-250-es 1967-ben.

Fotó: Magyar Távirati Iroda Zrt.

A 200-as első sikere két évvel a prototípus bemutatása után, 1969-ben érkezett el, amikor a nizzai Nemzetközi Autóbusz Héten a legigényesebb kategóriában nyerte el a Francia Karosszériagyártók ezüst serlegét. Magyarország volt az első szocialista ország, amelynek terméke megkapta a díjat.

1970-re készült el a székesfehérvári Ikarus gyár, ami akkor a világ legmodernebb buszgyára volt, előtte az Ikarusnak csak Mátyásföldön volt gyára. Ezután indult be a 200-asok sorozatgyártása, és jöttek az igazi világra szóló sikerek, főleg a 70-es években.

A legsikeresebb, legismertebb Ikarus 200-asok:

Ikarus 211

Az Ikarus 200-asok midi busza TSZ-ek, osztálykirándulások állandó szereplője volt.

Ikarus 211 Szandaváralján. (Fotó: Pörge Béla)

Ikarus 250

Egy híres, papagáj-fényezésű 250-es Budapesten, már elővárosi tartalék szerepkörben, 2008-ban. (Fotó: Pörge Béla)

Ikarus 256

A 250-essel együtt "A" távolsági busz Magyarországon.

Egy honvédségi 256-os Kecskeméten. (Fotó: Pörge Béla)

Ikarus 260

A széria egyik legismertebb darabja, az ország legtöbb városában, így Budapesten is a városi közlekedés mindennapos része.

Egy a sok közül - a BKV egyik 260-asa Óbudán. (Fotó: Pörge Béla)

Ikarus 266

Nemrégiben írtunk róla, a helyközi közlekedés emblematikus figurája volt évtizedekig.

Az utolsónak közlekedő 266-os. (Fotó: Pörge Béla)

Ikarus 280

A 260-as csuklós változata, a maga idejében a világ legtöbbet gyártott, leghíresebb csuklós busza, máig meghatározó része Budapest mindennapjainak.

Egy helyközi 280-as Tatán. (Fotó: Pörge Béla)

Említést érdemel még az Ikarus 284-es, ami az első tolócsuklós busza volt az Ikarusnak, illetve az Ikarus 286-os, mely a tengerentúlra, az USA és Kanada útjaira készült. Sajnos mindössze egy romos 286-os maradt meg Amerikában az 503 legyártott példányból. Érdekesség még a duplacsuklós Ikarus 293-as, amiből egy darab készült.

Az egyik első 286-os a BNV-n 1981-ben.

Fotó: Magyar Távirati Iroda Zrt.

A magyar ipar talán legnagyobb sikere az Ikarus, a buszgyárnak pedig a legsikeresebb terméke a 200-as sorozat volt, ennek köszönhette világhírét a magyar gyár. Ebből a típuscsaládból 208 853 darabot gyártott az Ikarus.

OLVASTAD MÁR?

szabad vasárnap
 
 
 
 

Szabadon lehet kommentelni, a vélemény szabad, viszont a gyűlöletkeltésért, személyi integritás megsértéséért mindenki maga felel.

Orbán: az első menet végén jól állunk

Orbán: az első menet végén jól állunk

közeleg a tél

Újabb videoüzenettel jelentkezett a miniszterelnök a brüsszeli uniós csúcsról.

A magyar emberek biztonságban készülhetnek az ünnepekre

A honvédelmi miniszter a hercegszántói határvédelmi bázison tartott állománygyűlést követő sajtótájékoztatón kijelentette, a magyar emberek biztonságban készülhetnek az ünnepekre, mivel Magyarország ma a világ egyik legbiztonságosabb országa, köszönhetően a magyar katonáknak és rendőröknek.

A pécsiek sem kérnek Soros György felforgató tevékenységéből

A pécsiek sem kérnek Soros György felforgató tevékenységéből

közeleg a tél

A pécsi Soros-kampányközpont létesítése elleni tiltakozó nyilatkozatot fogadott el a pécsi önkormányzat közgyűlése csütörtökön.

Az SPD tovább szórakozik Merkelékkel

Az SPD tovább szórakozik Merkelékkel

amerika, london, párizs

Három hónappal a választások után sem sikerült Merkelnek kormányt alakítani.

Sopron, a város, ami hű maradt

Sopron, a város, ami hű maradt

szabad vasárnap

1921. december 14-én hideg napra virradtak a soproniak. A városban munkaszüneti napot rendeltek el, így az üzletek és a hivatalok egytől egyig zárva voltak. Csak a kávéházakban, a vendéglőkben és a Kaszinóban volt nagy a nyüzsgés. A város lakói jól tudták, hogy fontos napra ébredtek, hiszen a választás tétje nem volt kevesebb, mint eldönteni, hogy a város magyar maradjon vagy az osztrákok kezére kerüljön.

Görög valóság: luxushotelekben szállásolják el a migránsokat

Mindezt persze EU-s támogatással, az európai adófizetők pénzéből.

Hátborzongató karácsonyi fenyegetéssel jelentkezett az ISIS

Hátborzongató karácsonyi fenyegetéssel jelentkezett az ISIS

amerika, london, párizs

Nem állnak le a dzsihadisták, legújabb online propagandaanyagukban ezúttal saját szomszédunkat fenyegették meg.

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
Vissza az oldal tetejére