Megvan, mennyivel kerül majd többe a németeknek ősztől a gázfelhasználás
2022.08.15. 15:30
Már júliusban arról lehetett hallani, hogy a német kormány azt tervezi, hogy adót vet ki minden gázfogyasztóra, hogy abból fedezzék a vállalatok megnövekedett importköltségeit.
Most végre az is kiderül, hogy mennyi az annyi.
A Die Welt beszámolója ezzel kezdődik:
a németországi gázfogyasztóknak ősztől jelentős többletköltségekkel kell szembenézniük.”
A döntés értelmében október elsejétől gázbeszerzési illeték 2,4 eurócent lesz kilowattóránkként, ami 24 eurót jelent, ha megawattórában számolunk. És természetesen az illetékkel a megnövekedett beszerzési költségeket az importőrök áthárítják a fogyasztókra.
Ez nagyjából azt jelenti, hogy
A gazdasági minisztérium az illetéket az ukrajnai orosz agressziós háború következményének tekinti. Június közepe óta Oroszország kiszámíthatatlanul csökkenti a Németországba irányuló gázimport mennyiségét, ezzel mesterséges energiahiányt okozva és felhajtva az árakat. Németországot nagymértékben függött az olcsó oroszországi gáztól.
A gázimportőröknek szállítási kötelezettségeik vannak ügyfeleik, különösen a városi közműszolgáltatók felé. Az importőrök e szállítási kötelezettségeknek csak úgy tudnak eleget tenni, hogy az Oroszországból kieső mennyiségeket sokkal drágábban vásárolják.
Az eredmény pedig az lett, hogy az importőrök jelentős veszteségeket szenvedtek el. Ezért a szövetségi kormány milliárdos mentőcsomagról állapodott meg az Uniper közműszolgáltatóval – és ennek során a gázpótdíjról is. Ez kiegészül a piaci alapú áremelésekkel, amelyek fokozatosan jutnak el a fogyasztókhoz.
A Die Welt szerint Olaf Scholz német kancellár az energiaárak meredek emelkedése miatt további könnyítéseket ígért a polgároknak.
A Deutsche Welle idézi Jörg Krämert, a Commerzbank vezető közgazdászát, aki szerint októberben és novemberben az infláció túllépheti a 9 százalékot, ami „a fogyasztók vásárlóerejének óriási csökkenését jelenti”.
A német szocialista Baloldali Párt vezetője, Dietmar Bartsch egy hétfői lapinterjúban a terv ellen emelt szót.
Bartsch az illetéket „sok ember elszegényedésének programjának” nevezte, és azzal érvelt, hogy a német kormánynak a „gyorsan emelkedő forgalmiadó-bevételekből” kellene fedeznie az esetleges többletköltségeket.